Ех, мечти: Турция пуска мегабърз влак през България до Европа

Пътуването по 1300-километровата линия Виена-Истанбул ще става за 6 часа... евентуално

Новини
16:20 - 31 Март 2025
14180
Ех, мечти: Турция пуска мегабърз влак през България до Европа

Нов мащабен железопътен проект предвижда изграждането на високоскоростна линия между Истанбул и Виена, преминаваща през България. Целта е създаване на бърза, устойчива и ефективна връзка между Източна и Централна Европа.

Проектът беше представен от д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, в предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria.

Очаква се линията да бъде с дължина около 1300 километра, проектирана за движение с максимална скорост от 400 км/ч. Това ще позволи

пътуване между Виена и Истанбул за приблизително 6 часа.

Финансирането на проекта ще надхвърли 25 милиарда евро, като се предвижда комбинация от европейски фондове, частни инвестиции и международни партньорства.

Проектът поставя България в центъра на новия транспортен коридор.

Осигуряването на високоскоростна връзка ще засили икономическите и логистични позиции на страната, като същевременно ще подпомогне инфраструктурната модернизация и регионалната интеграция.

Съществуващата железопътна мрежа не може да поддържа такива скорости, поради което ще се строи изцяло ново трасе. В планински участъци като Стара планина и Карпатите 

ще се изградят множество тунели с дължина над 10 км, както и виадукти,

които ще осигурят необходимата праволинейност за движение с висока скорост.

Трасето ще включва минимален брой завои и максимално дълги прави участъци. Това изисква сложни инженерни решения, които ще повлияят както на бюджета, така и на сроковете за изпълнение.

Първият етап е предпроектното проучване, което ще оцени трафика, разходите, ползите и маршрута. След това страните, през които ще преминава линията, трябва да подпишат меморандум за сътрудничество, за да се премине към техническо проектиране.

Оптимистичният вариант предвижда завършване в рамките на 10 до 15 години,

но според д-р Иванов, реалистичният срок е поне 15 години, предвид процедурите по отчуждаване и комплексността на проекта.

Високоскоростни железници вече успешно функционират в редица държави:

Япония (Shinkansen – до 320 км/ч)

Китай (някои линии – до 350 км/ч)

Франция (TGV – до 320 км/ч, рекорд от 574,8 км/ч)

Испания (AVE – до 310 км/ч)

Италия (Frecciarossa – до 300 км/ч)

Германия (ICE – до 300 км/ч)

Обединеното кралство (HS2 – в процес на изграждане, проектирана скорост до 400 км/ч)

Проектът между Виена и Истанбул може да бъде бъдещо надграден с иновативни технологии като магнитна левитация (маглев). Това би позволило скорости до 600 км/ч, заяви д-р Иванов, позовавайки се на тенденциите в Азия и технологичния напредък в сектора.