Екотаксите за автомобили скачат до 24%

По-високи екотакси ще плащат гражданите и фирмите при първоначална регистрация на автомобил в страната. Това предвиждат подготвени от правителството промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса, които са пуснати за обществено обсъждане.
Най-голямо увеличение има при екотаксите за коли на възраст над 10 години с двигатели с вътрешно горене. Повишението на продуктовата такса за тях е с 24,2%, или със 75 лв., и от 310 лв. става 385 лв.
При новите коли с двигатели с вътрешно горене предложеното увеличение на екотаксата е с 20 на сто от 125 лв. на 150 лв. Тези такси са валидни за автомобили от категория M1 и N1 - за превоз на пътници и техния багаж, с не повече от осем места за сядане, без мястото за сядане на водача (М1) и за превоз на товари, с максимална маса не повече от 3,5 тона (N1). За нови се считат моторни превозни средства, които не са изминали повече от 6000 км и се пускат на пазара в страната за първи път след вноса им от страна членка на ЕС или от друга държава, или не са изминали повече от 6 месеца от датата на първата им регистрация.
За новите хибридни превозни средства от категориите M1 и N1 увеличението на екотаксата е малко - от 100 лв. на 105 лв. А при изцяло електрическите нови леки коли и лекотоварни превозни средства до 3,5 тона промяна на продуктовата такса няма и тя остава 102 лв. Авторите на предложените промени са посочили в мотивите си, че “увеличението на таксата обхваща предимно категориите МПС с ниска екологична норма, като с това се цели стимулиране употребата на нови автомобили и електрически такива, с което да се окаже положително въздействие върху въглеродният отпечатък”. Всъщност хората не купуват по-стари автомобили, защото ги предпочитат, а защото нямат пари за нови. Затова вдигането на таксата за регистрация на автомобил може да накара човек да продължи да кара още по-старата си кола и да не я смени с няколко години по-нова. Другият вариант е човек да купи малко по-евтина кола и съответно малко по-стара, макар и с по-висока екотакса, за да се вмести в предварително определения си бюджет за придобиване на автомобил. И в двата варианта повишаването на таксите всъщност има негативно влияние върху възрастта на автопарка в страната.
Официалните данни от МВР показват, че за 2024 г. пуснатите на пазара автомобили на възраст до 5 години са около 25% от всички пуснати на пазара за тази година, което показва тенденция към увеличаване употребата на нови превозни средства и обновяване на автопарка, пишат авторите на предложените промени. Това е и една от основните целите на Европейската комисия по отношение намаляване въздействието на въглеродния отпечатък от употребата на моторни превозни средства. Подмладяването на автопарка в страната става благодарение на покачването на доходите на хората и при настоящото ниво на екотаксите. Увеличението на продуктовите такси при регистрация на автомобили няма да промени решението на човек дали да купи бензинов автомобил на 10 години или нов електрически. Единственият ефект от предложените промени е увеличаване на таксите, плащани при първоначална регистрация на най-масовите автомобили.
Вдигат екотаксите, които се плащат преди първа регистрация и на по-големите превозни средства с двигатели с вътрешно горене. Например за нови МПС с категория M2 (малки автобуси за превоз на повече от девет души (включително водача), с максимална маса до 5 тона) и N2 (камиони с малки и средни размери с технически допустима максимална маса над 3,5 тона и не повече от 12 тона) екотаксата нараства от 625 лв. на 655 лв. За същите превозни средства над 10 години вдигат таксата от 1550 лв. на 1890 лв. При новите големи автобуси и камиони увеличението е от 938 лв. на 1010 лв. При най-големите МПС-та над 10 години с двигатели с вътрешно горене увеличението на продуктовата такса е от 2325 лв. на 2940 лв.