Електронните устройства побъркват децата

Актуални новини
11:19 - 25 Февруари 2021
2905
Електронните устройства побъркват децата

Децата, които прекалено много използват електронни устройства може да имат проблем с развитието на речта, вниманието, паметта и мисленето на учениците. До тези заключения са стигнали учени от Московския градски педагогически университет в хода на изследване за влиянието на дигиталната среда върху психичното развитие на децата. 

Учените са провели цялостно изследване на влиянието на дигиталната среда и нейните индивидуални фактори върху ключовите области на психическото развитие на учениците.

"Най-големите рискове за развитието на децата са свързани с приспособленията на екрана, които се използват за развлекателни цели. Колкото по-рано детето започне да използва цифрови устройства, толкова по-тежки могат да бъдат последиците за развитието на висши психични функции: забавяне в развитието на реч, внимание, памет и мислене. Това започва да се отразява в ученическите години на способността и готовността за учене, на саморазвитието и творческата дейност“, коментира ръководителят на изследователския проект Сергей Степанов, професор в Института по педагогика и Психология на образованието на Московския държавен педагогически университет.

Както отбеляза професорът, ако приспособленията се използват пестеливо и като се вземат предвид нормите на SanPiN за целите на развитието и образованието, тогава може да се разчита на положителна динамика при формирането на висши психични функции в подрастващото поколение.

Резултатите от проучването обаче показват, че по-голямата част от учениците използват приспособления за забавление:

почти 60% от родителите посочват, че децата им използват електронни устройства за отдих, а само 40% - за учене и разширяване на кръгозора си. Също така, почти 70% от родителите не пречат на гледането на телевизия, 60% не ограничават децата в използването на игрова конзола. В същото време нормата за използване на смартфон се определя от 66% от възрастните, компютър - 57% и таблет - 47%, твърдят учените.

За да се намалят негативните ефекти от дигитализацията, учениците трябва да развият интелектуални и творчески способности, което все още се прави чрез допълнително образование, казват учените. Според тях не би навредило на училищното образование да изгради креативна ориентация, каквато явно липсва в класната стая сега.

„Благодарение на дълги години изследвания и проекти в образованието, заедно с моите ученици, успях да разработя специални отразяващи и съвместни творчески технологии, които позволяват много ефективно да се развие интелектуалният и творчески потенциал както на деца, така и на възрастни. И в контекста на идеите на педагогиката за съвместно създаване, които бяха въведени в Редица региони, именно развиващото се и творческо взаимодействие на възрастни и деца осигурява най-големия образователен ефект, който помага да се намалят рисковете от дигитализацията “, отбеляза Степанов.

Според учени от Московския държавен педагогически университет използването на изкуствен интелект и големи данни за образователни цели също ще бъде обещаващ начин за предотвратяване на негативното въздействие на екранните технологии върху учениците.

"Динамиката на учебния процес на всяко конкретно дете, с неговите трудности и неразбиране в масово училище, обикновено остава извън обсега на вниманието на учителя, когато той преподава уроци в клас с повече от 15 деца. И тъй като има почти два пъти колкото се може повече деца в обикновени класове, тук възможността за дигитализация на „образователните усилия“ на всяко дете, тяхното натрупване в ресурси с големи данни и обработка с помощта на IТ технологии може да се окаже целесъобразна и ефективна подкрепа както за учителя, така и за студентът ", обясни професорът.