Европа демонстрира мускули на Москва и Вашингтон с 350 нови изтребители

Програмата за глобална бойна авиация (GCAP) очевидно се развива бързо, тъй като италианската отбранителна фирма Leonardo изчисли, че до 2035 г. ще има поръчка за около 350 единици от предложен нов боен самолет. GCAP е опит на Обединеното кралство, Италия и Япония да произведат достъпен боен самолет от шесто поколение.
Според The National Interest много анализатори разбираемо поставят под съмнение твърденията на Leonardo.
Факт обаче е, че Европа се "събужда" за необходимостта от увеличаване на разходите за отбрана, а това може просто да означава, че програмата GCAP се реализира според намеренията на европейците и японците
Самолетът ще включва отличителни черти: подобрен стелт за избягване на усъвършенстван радар, вземане на решения от изкуствен интелект и „боен облак“ за споделяне на данни в реално време.
Британската BAE Systems, гореспоменатата Leonardo и японската Mitsubishi Heavy Industries определят дизайна на самолета, докато Rolls-Royce, IHI Corporation и подразделението за електроника на Leonardo се занимават със задвижването и авиониката.
Самият самолет ще има конфигурация делта-крило, с потенциален капацитет над 15 тона гориво. По този начин самолетът GCAP може да изпълнява мисии на дълги разстояния, без да компрометира своя стелт чрез външни резервоари за гориво. Всъщност се счита, че GCAP дава приоритет на продължителността на полета пред суперкруиза (свръхзвуков полет без форсаж), което подобрява стелт срещу инфрачервено откриване.
Критиците твърдят, че липсата на суперкруиз може да ограничи възможностите на самолета за прехващане. От друга страна, привържениците твърдят, че в съвременния въздушен бой се предпочитат оръжията за противопоставяне и превъзходството на сензорите, което прави истинските боеве един на един до голяма степен излишни.
Предполага се, че бойният самолет GCAP ще използва множество революционни технологии, включително усъвършенствани радарни системи и мощни микровълнови възможности, които ще прилагат опустошителни техники за електронна война (EW) срещу вражески системи
Проектът показва сериозността, с която европейците и японците приемат необходимостта от следващо поколение боен самолет. Всъщност GCAP е колкото промишлено, толкова и военно начинание. Програмата има за цел да гарантира, че участващите държави могат да поддържат квалифицирана работна сила и суверенни способности. Предвижда се програмата да създаде работни места с висока стойност за десетилетия във Великобритания, Италия и Япония.
Икономически програмата GCAP възнамерява да увеличи износа, за да компенсира цената си от близо 130 милиарда долара. И все пак достъпността остава проблем. Цената на експерименталната система за бойни самолети от следващо поколение накара някои да се застъпят за сливането на тази платформа с проекта на текущата френско-германско-испанска бъдеща бойна въздушна система (FCAS).
Междувременно консорциумът GCAP изрази желание да включи в проекта дори страни от Близкия изток, по-специално Кралство Саудитска Арабия. Всички тези ходове биха компенсирали драстично разходите и вероятно биха ускорили разработването на следващо поколение боен самолет.
Докато предложените от американците и дори от китайците бойни самолети от 6-о поколение се сблъскаха с трудности в разработката, съвместният проект в Европа има най-добри шансове да направи пробив
Това е така, защото най-голямата пречка пред такава сложна програма е цената. Колкото по-богат е наборът от ресурси и колкото по-голямо е споделянето на тежестта в такава програма, толкова по-голям е шансът Европа да постигне създаването на собствен нов боен самолет. Все пак GCAP и FCAS трябва да се комбинират, за да се увеличат шансовете за извеждане на тези самолети във въздуха до 2035 г.
В светлината на неотдавнашния срив в трансатлантическите отношения и с възраждането на Русия като значителна заплаха за Европа, европейците и британците са решени да увеличат своите разходи за отбрана до нива, невиждани от Втората световна война. Единственият проблем е, че в Европа липсва индустриален капацитет, който да отговори на изискванията на настоящия момент, пише още The National Interest.
Мнозина са скептични към твърденията на Leonardo за произвеждането на 350 самолета GCAP до 2035 г. Индустриалните препятствия, които ще трябва да бъдат преодолени, са достатъчно значителни, за да предизвикат съмнения, че консорциумът ще се вложи в срока от 10 г.
Ако европейците обаче съчетаят GCAP с усилията по FCAS и се стремят да включат по-напреднали нации в своята програма, те наистина може да успеят в разработването на боен самолет от шесто поколение, докато американците едва ли ще го постигнат. Още: САЩ и санкциите: Димо Гяуров с интересен поглед за бъдещето им