Евтино и лесно: Плащаме в целия ЕС с една сметка
Електронните разплащания в целия ЕС стават по-евтини, по-лесни и по-сигурни, защото за тях има действащи правила. Това е записано в брошура на Европейската централна банка (ЕЦБ), предназначена за потребителите от ЕС и публикувана от БНБ.
Какво може да прави всеки, който живее, работи или пътува през държавите членки и в Исландия, Норвегия и Лихтенщайн, и то толкова лесно и сигурно, колкото и в неговата държава?
На търговците вече е забранено да начисляват допълнителни разходи, когато се плаща с карта, издадена в ЕС. Правилата се отнасят за всички електронни плащания - кредитни преводи, директни дебити, плащания с карти и т.н. Всеки, който пребивава законно в Европа, има право на банкова сметка за извършване на електронни плащания, т.нар. платежна сметка, и нито една банка няма право да му откаже.
Тези права са заложени в прясно ремонтираната за втори път Директива за платежните услуги, чиято цел е да направи плащанията по-безопасни и по-удобни.
Когато сумата на окончателно картово плащане не е предварително известна - например при наем на автомобил или хотелски разходи, търговецът вече не може да блокира по картата произволна сума, а само одобрената от клиента договорена сума. При т.нар. директен дебит, например ако сте упълномощил дружество да събира плащания от вашата сметка, собственикът на сметката ще има 8 седмици, за да обжалва всяка неправомерно начислена сума. Възстановяването ѝ трябва да се случи най-много до 10 работни дни.
Право на всеки, който извършва електронни разплащания, е да бъде запознат с евентуалните такси, които се прилагат за тях. По правило при плащане с потребителски дебитни и кредитни карти търговците както в магазините, така и онлайн не могат да изискват заплащането на цена, по-висока от обявената, т.е. забранено им е да слагат допълнителни такси.