Филмът за Ботев – голям мерак и много самодейност
Поетът-революционер е пресъздаден идеално, но само на външен вид
Филмът за поета и революционер Христо Ботев разбуни духовете преди дни, след като БНТ1 излъчи на 2 януари вечерта най-новата игрална лента на режисьора Максим Генчев. Lupa.bg публикува репортаж от кинопремиерата на лентата, която се състоя на 3 март 2022 г. Текстът е публикуван в бр.10 на в."Уикенд" за 2022 г.
Ако искате да снимате филм, но нямате достатъчно пари, намерете един сърцат кмет, предложете му малка роля в проекта, той ще докара още двайсет-трийсет човека, готови да участват без пари, и половината работа вече свършена. Това в най-груби очертания е изводът от новия филм за Христо Ботев на режисьора Максим Генчев. Премиерата беше вечерта преди националния ни празник – 3 март (2022 г.). Кино „Люмиер” се препълни за прожекцията с двойно повече хора от броя на седалките в салона. В публиката беше дори президентът Румен Радев. Филмът беше приет с възторг от повечето зрители в залата, но това не може да компенсира художествената самодейност в него.
Столичното кино „Люмиер”, където често прожектират филми, минаващи за високо изкуство, от години не е виждало толкова много хора, колкото вечерта на 2 март, когато беше премиерата на „Ботев”. Пред входа на сградата имаше охрана. „Влизайте бързо, да не стоят вратите отворени!”, беше изречението, с което гардовете посрещаха гостите. Сред тълпата в коридора се отличаваше актьорът Ники Илиев – най-голямата звезда във филма „Ботев”. На симпатичния актьор е поверен най-негативният образ в лентата – Джам Бол – убиецът на поета-раволюционер. Въпреки това обаче хората се редяха на опашка, за да се снимат с него, докато актьорът, който играе самия Ботев – младият Деян Жеков, седеше встрани, без почти никой да го забелязва.
Всеки, който искаше да гледа филма, трябваше да мине през проверка за оръжие. Охраната не питаше за билети, но преглеждаше щателно чантите, за да няма инциденти по време на прожекцията. В салона ставаше ясна причината за тези засилени мерки за сигурност – в началото и в края на цял ред седалки бяха залепени листчета с надпис „Президентство”. Оказа се, че самият президент Румен Радев е решил да присъства на прожекцията. И, докато „белязаните” столове седяха празни, десетки хора, допуснати в салона уж с покани, се чудеха къде да седнат. В залата влязоха близо два пъти повече зрители от капацитета й. Много от тях носеха народни носии, имаше и огромен тъпан, много деца – въобще – патриотична атмосфера. Голяма част от хората се оказаха гости от града на Ботев – Калофер. Те бяха дошли с автобус, а превозът бе платен лично от кмета Румен Стоянов. Самият той бе в народна носия, а след прожекцията съобщи, че е донесъл калоферско вино, за да се полее премиерата.
Във филма младият актьор Деян Жеков много прилича на поета-революционер
Нито един човек в залата не носеше предпазна маска срещу Ковид-19, въпреки че в затворени обществени пространства това все още бе задължително. В същото време охраната правеше забележка на всеки, който се задържи в средната пътека на салона, опитвайки се да намери свободна седалка. „Оттук ще мине президентът! Не трябва да има хора!”, обясняваха гардовете.
Понеже държавният глава закъсня с около половин час, прожекцията също се забави. А когато пристигна, придружен от своите охранители, Румен Радев бе посрещнат с бурни аплодисменти. Той също не носеше предпазна маска, но това не впечатли никого. Прожекцията започна, когато президентът и гардовете му заеха запазените места. Хората, за които нямаше седалки, включително децата, също намериха къде да седнат – на пода.
Самият филм за Христо Ботев се оказа в съзвучие с настроението в салона – изпълнен с патриотично чувство. Образът на поета-революционер се е получил много добре, но само по отношение на външната прилика между него и актьора Деян Жеков. Личи, че момчето се е подготвяло много сериозно за ролята. То копира точно израженията и жестовете на Ботев, познати от най-популярните му портрети. На моменти имаш чувството, че виждаш самия поет, оживял от снимките в учебника по литература, а не актьор, който се опитва да го изиграе. Но това приятно впечатление се топи в момента, в който Жеков си отвори устата. Репликите излизат от него доста сковано, неестествено и неубедително, особено когато цитира текстове, написани от самия Ботев. Младежът, за съжаление, не успява да пресъздаде пред камерата силата на словото на гениалния поет и публицист.
Неда Спасова е впечатляваща като Венета
Самият образ в сценария, написан от Максим Генчев и Десислава Ковачева, е твърде плосък, едностранчив и идеализиран. Вероятно в стремежа си да не помрачат ореола на националния герой, те избягват всички противоречиви страни, с които е известен прототипът, създавайки твърде нереалистичен персонаж. В същото време Ники Илиев, на когото е поверено да изиграе убиеца на героя, е толкова симпатичен, че просто няма как да го приемеш като „лошия” в историята. Младата Неда Спасова е убедителна като Венета, доколкото сценарият й предоставя тази възможност. Матей Генчев, който взима ролята на Никола Обретенов, не играе зле, но има говорен дефект. Известно е, че той е син на режисьора. Много добро впечатление прави друг млад актьор – Боян Фърцов, в ролята на четника Георги Апостолов. В края на 2020-а той и колежката му Елеонора Иванова (Поли от сериала на Нова тв „Братя”) станаха първите носители на „Стипендията на Ламбо”, учредена от „Сцена на кръстопът” в Пловдив. И има защо. Вероятно ги очакват много успехи занапред. Сред останалите актьори с второстепенни роли в „Ботев” има и други добри попадения, включително участието на Веселин Плачков, който присъства в лентата само около минута, но се запомня от зрителя. За съжаление, огромна част от малките роли са раздадени на самодейци, включително на кмета на Калофер, който играе четник. Това няма как да не се забележи.
Макар да се вижда колко много се стараят, малко от самодейците са убедителни пред камерата. Повечето преиграват. За сравнение – в проекта „Възвишение”, който също е посветен на родното Възраждане, режисьорът Виктор Божинов раздава дори епизодичните роли на големи актьори и това се отразява в качеството на готовия продукт. За разлика от него, Максим Генчев разказа след премиерата, че се е обадил на кмета на Калофер, споделил му е идеята за филма си, оплакал се е, че няма пари, и градоначалникът казал: „Идвай! Ще свършим работата!”. Действително са я свършили с мерак, но художествената самодейност е над пределно допустимите за един професионален проект норми.
Младият Боян Фърцов е много добро попадение на режисьора Максим Генчев
Филмът е сниман основно с дарения, събрани от повече от 2000 души. Огромна част от непрофесионалистите в него не са взели хонорари за труда си. На терен екипът се е радвал и на безвъзмездната подкрепа на много от жителите на Калофер и околните села, а Българската национална телевизия се включва в проекта като копродуцент. Лентата може да мине за приятна, да събуди патриотични чувства в някои българи, би могла да е полезна за ученици, тъй като има шанс да разбуди в тях любопитство към епохата и уроците по история и българска литература. Но имайки предвид изходния материал – реалната история на Христо Ботев, и неговото слово, което е вплетено в сценария, е можело да се постигне много повече.
Фенка подарява цветя на президента Румен Радев, който пристига на прожекцията с малко закъснение. Вдясно от нея са режисьорът на филма Максим Генчев и синът му Матей Генчев