Ген. Русев отсече: България се нуждае от 38 изтребителя

Общество
11:25 - 14 Февруари 2023
1247
Ген. Русев отсече: България се нуждае от 38 изтребителя

Има документи, в които е записано, че България има нужда от 38 изтребителя. Това обяви командирът на авиобаза "Граф Игнатиево" бригаден генерал Николай Русев в интервю за БТА.  "16 изтребителя са едно добро начало, но крайно недостатъчно като брой самолети. Поне още една ескадрила ще е необходима на по-късен етап", добави той.

Страната ни е в процедура по придобиване на 16 изтребителя F-16 BLOCK 70 за около 2,6 млрд.долара. 8 от тях бяха платени наведнъж през 2019 г. и се очаква първите бройки да пристигнат в началото на 2025 г. Сделката за вторите бе одобрена наскоро от българския парламент.

Охраната на въздушното ни пространство е сигурна, казва още в интервюто ген. Русев.  Имаме зенитно-ракетни комплекси, изтребителна авиация и самолетите, които летят, са изправни, коментира той. По думите му пилотите, които дежурят, са подготвени. Това, че са изключително натоварени, по никакъв начин не намалява степента им на подготовка, допълни командирът и отбеляза, че инженерно-техническият състав полага неимоверни усилия, за да могат самолетите да летят и да бъдат изправни. „Работи се денонощно“, казва още шефът на Граф Игнатиево.

Трябва да се замислим дали е допустимо да спрем Българската изтребителна авиация, заяви командирът. Веднъж спряна, една работеща машина, след това нейното възстановяване е много трудно. F-16 ще дойдат, но тези изтребители не са панацея. Когато веднъж загубим способности, възстановяването понякога е невъзможно, обясни той.

За МиГ-29 и охраната на въздушното ни пространство

Изтребителите МиГ-29 могат да летят още доста време в зависимост от това дали ги поддържаме, каза командирът. „Ако имаме възможност да ги поддържаме – изтребителите ще летят. Ако се окаже, че не може да доставим необходимите резервни части, което напоследък е факт, ще спрат скоро. Много е важно дали ще съумеем да доставим резервни части.

Самолетите имат ресурс, но събитията през последната година показаха, че поддръжката ще става все по-трудна“, обясни той. Командирът добави, че МиГ-29 могат да продължат да бъдат използвани до 2029 – 2030 г., ако има резервни части за тях.

По думите му осигуряването на междинен изтребител, който страната ни да използва, ако МиГ-29 бъдат спрени и докато пристигнат самолетите F-16, също е нелека задача за реализиране в рамките на една година. Трябва да се види кое ще бъде по-изгодно за държавата и кое ще бъде реализируемо, добави бригаден генерал Николай Русев.

Според него не е нормално страната ни, която е първата в Европа, използвала самолета като бойно средство, с една от най-старите авиации на континента, да остави друг да охранява въздушното ни пространство.

Държави като Белгия, Нидерландия, Португалия, които са в Западна Европа и там заплаха почти няма, поддържат сериозни изтребителни авиации. Една държава като България - с лека ръка - някой да излиза и да казва, че друг може да носи бойното ни дежурство, докато дойдат самолетите, които сме си платили – не го разбирам и не се и опитвам, защото за мен е несериозно, коментира командирът.

Има хора, които са решили, че ако МиГ-29 бъдат извадени от експлоатация и се откажем от руската техника - рязко ще се повиши скоростта на модернизацията на Българската армия, но това го приемам на шега, защото това се казва от хора, които нямат представа за какво говорят.

Домораслите експерти, които имат едни опорки, повтарят ги и това са хора, които не са управлявали формирования. Някои от тях са минали набързо висок старт през армията, но трябва да си кажат думичките, излизат, казват ги, не носят никаква отговорност, каквото и да се случи не ги интересува, каза бригаден генерал Николай Русев.

Няма как да бъде спряна летателната дейност и пилотите да бъдат убедени да останат на служба с едно неясно бъдеще, което е пред тях, заяви командирът. Ние и сега не можем да им дадем ясна перспектива какво ще се случи. С МиГ-29 и междинния изтребител нещата са много неясни. Няма гаранции, че пилотите, които сега летят, ще могат да се качат на F-16. Спирайки МиГ-29 от полети не знам какво бъдеще биха имали пилотите, които в момента летят на тези изтребители, обясни той.

Заместваща платформа на МиГ-29

Важно е самолетите, които ще дойдат, ако дойдат въобще такива, да са самолети с ресурс, които ние да може да експлоатираме вместо МиГ-29 и да носим бойното дежурство, каза бригаден генерал Русев по повод възможността страната ни да се сдобие с междинен изтребител, докато получи самолетите F-16. Самолети, които да бъдат усвоени бързо от летателния и инженерно-техническия състав, добави той.

Според него факторът време е от изключителна важност. Колкото по-бързо, толкова по-добре. Ако самолетите могат да дойдат след две години, те не са ни необходими. Трябват ни самолети, които в рамките на една година да дойдат и пилотите да бъдат обучени. Сроковете са много съкратени, обясни командирът.

По думите му обучението на пилотите ще отнеме шест месеца. Една година е срокът, в който трябва да се случи всичко, за да може, ако МиГ-29 лети до края на тази година и спрем да го поддържаме, да поемем дежурството с новия самолет, както и регулярните полети и поддържането на способностите, които са придобити към момента в изтребителна авиация, коментира ген. Русев.

Заместваща платформа ще ни бъде необходима поне, докато получим всичките самолети F-16 и пилотите за тях бъдат обучени, каза той. Ако разполагаме с осем F-16 със само 14 пилоти, ситуацията ще бъде същата, каквато е и в момента – малко пилоти с малко самолети. Пилотите ще дежурят много, ще трупат много некомпенсирано служебно време, добави командирът.