И корабите плащат сметката за климатичната сделка

Глобалната морска индустрия е генерирала повече от 1 млрд. тона въглероден диоксид (CO2) в атмосферата през 2018 г. и се захранва почти изключително от горива, получени от петрол

Новини
18:07 - 25 Ноември 2023
2514
И корабите плащат сметката за климатичната сделка

Корабите, които плават до европейските пристанища, са изправени пред обща сметка за въглеродни емисии в размер на 3,6 млрд. долара през следващата година, когато ще бъде въведено този вид таксуване, докато континентът увеличава усилията си за борба с изменението на климата, пише Bloomberg.

Сумата е приблизителна оценка на общата цена за спазване на Системата за търговия с емисии на Европейския съюз (ЕС) - ETS, направена от Drewry Shipping Consultants.

Съгласно регламента, който влиза в сила на 1 януари, корабите, които пристигат и отплават от пристанищата на ЕС, трябва да плащат за своето въглеродно замърсяване, което засяга доставките на всичко - от контейнерни товари с готови стоки до втечнен природен газ (LNG), необходим за затопляне на домовете през зимата.

Глобалната корабна индустрия е генерирала повече от 1 млрд. тона въглероден диоксид (CO2) в атмосферата през 2018 г. и се захранва почти изключително от горива, получени от петрол, които са доста по-евтини от нисковъглеродните алтернативи. Нейното въвеждане в ETS е част от плана на ЕС за декарбонизиране на сектора.

Въпреки че достига милиарди долара, сметката е част от приходите, генерирани от международното корабоплаване, и е малко вероятно да окаже голямо влияние върху цените, които потребителите плащат за стоките. За сравнение миналата година индустриалният лидер AP Moller-Maersk отчете печалба от около 30 млрд. долара.

През 2024 г. контейнеровоз, плаващ между Европа и Азия, може да наложи такси от около 810 хил. евро (887 хил. долара) съгласно ETS, показва скорошна оценка на морската класификационна организация DNV, която предполага цена на въглерода от 90 евро на тон.

Сумата е само около 10% от годишната сметка за гориво на същия кораб – което означава, че промените в цената на петрола сами по себе си могат лесно да надхвърлят цялата стойност на ETS.

По подобен начин вариациите в разходите за превоз на стоки с контейнери между Европа и Азия през последните години са по-малки от разходите на ЕС за ETS. А механизмът ще съставлява само малка част от сметките за превоз на петрол и газ.

Новите правила едва ли ще позволят на чисти алтернативи като зеления метанол да се конкурират по цена с изкопаемите горива в близко бъдеще, коментира Стийн Рубенс, старши консултант в Drewry.

„Дори цената на зелените горива да намалее наполовина през следващите три години, има нужда от повече данъци, за да се изравнят условията“, изтъква той, добавяйки: „Зеленият метанол вероятно ще остане в значително неблагоприятно положение поне до 2026 г.“

Пропуски в търговията

Въпреки че ETS съставлява малка част от транспортните разходи, вече се говори за това как търговци и компании могат да използват вратички, за да избегнат плащането на таксите.

Шест държави членки на ЕС - главно по крайбрежието на Средиземно море - изразиха опасения миналия месец, че изпращачите могат да избегнат таксите по ETS, ако акостират в пристанища близо до, но извън ЕС. Блокът вече каза, че египетското пристанище Порт Саид и мароканският комплекс Tanger Med трябва да бъдат идентифицирани като „съседни пристанища за трансбордиране на контейнери“, за да се предотврати избягването на таксите.

Друг потенциален начин за заобикаляне на таксите би бил използването на трансфери от кораб на кораб, при които товарите се прехвърлят между плавателни съдове в морето.

Например, ако петролен танкер отплава от Сингапур до европейска пристанищна зона, разтовари се чрез подобен трансфер и след това отплава обратно към Сингапур, той няма да дължи нищо по ETS, изтъкват от DNV. Това е така, защото всъщност никога не е спирал в пристанище на ЕС.

„Комисията ще следи отблизо възможните трансфери от кораб на кораб в контекста на предстоящото прилагане на ETS за морския сектор“, посочва говорител на Европейската комисия (ЕК). „Когато е уместно, Комисията ще бъде готова да предложи мерки за справяне с всяко избягващо поведение, за да запази целостта и ефективността на ETS на ЕС“, добавя той.

Разходите за спазване на ETS, която се прилага както за Европейското икономическо пространство, така и за пристанищата на ЕС, засега може да са относително ниски за толкова голяма индустрия като корабоплаването. Но почти сигурно ще стане по-скъпо: въпреки че спедиторите трябва да покрият само 40% от емисиите си през 2024 г., тази цел ще нарасне до 70% през 2025 г. и до 100% през 2026 г. - същата година, когато емисиите на метан и азотен оксид ще попаднат в обхвата на правилата.

Използвайки същите предположения, които са включени в оценката на Drewry за 2024 г., която се основава на действителни емисии от 2022 г. и цена от 100 евро на тон CO2, това ще генерира обща сметка за 2026 г. от 9 млрд. долара.

И ако приемем, че съответствието с ETS наистина стане значително по-скъпо, икономическите аргументи за използване на вратички също могат да нараснат.