Индия призовава за бойкот на американски марки
Призивите идват както от бизнес среди, така и от поддръжници на премиера Нарендра Моди

От McDonald"s и Coca-Cola до Amazon и Apple - водещи американски мултинационални компании се оказаха в центъра на нарастваща кампания за бойкот в Индия. Призивите идват както от бизнес среди, така и от поддръжници на премиера Нарендра Моди, като отговор на решението на Доналд Тръмп да наложи 50% мито върху индийски стоки - ход, който разклати износа и напрегна отношенията между Ню Делхи и Вашингтон, предава „Ройтерс“.
Индия е ключов пазар за американските брандове - страната е най-големият пазар по брой потребители за WhatsApp, а Domino"s има повече ресторанти там, отколкото където и да е по света. Продукти на Pepsi и Coca-Cola доминират в магазините, а отварянето на нов магазин на Apple или Starbucks предизвиква дълги опашки.
Макар засега да няма данни за спад в продажбите, нараства натискът за подкрепа на местното производство. Кооснователят на Wow Skin Science Маниш Чоудхари призова в LinkedIn за превръщането на "Made in India" в "глобална тенденция". Рахм Шастри, изпълнителен директор на DriveU, подчерта нуждата Индия да развие собствени технологични платформи по модела на Китай.
В неделя Моди отправи "специален апел" за самодостатъчност, заявявайки, че е време индийските компании да поставят националните нужди на първо място. Свързаната с неговата партия "Бхаратия Джаната" организация Swadeshi Jagran Manch организира малки митинги в страната с призив за бойкот на американски марки и разпространява списъци с индийски алтернативи на чужди продукти.
Любопитен щрих е, че в деня на протестите Tesla откри втория си шоурум в Индия, а на събитието присъстваха представители на индийското търговско министерство и на посолството на САЩ. Междувременно част от потребителите, като 37-годишния Раджат Гупта от Лакнау, остават безразлични към политическите напрежения: "Митата са въпрос на дипломация, но моето кафе и McPuff не трябва да се замесват", казва той.