Ирландия дискриминира българчета за прием в университетите си

Българската диплома не може да отговори на високите изисквания за прием в топ специалности като медицина, компютърни науки, международни отношения и бизнес

Новини
14:30 - 17 Ноември 2024
15654
Ирландия дискриминира българчета за прием в университетите си

Български кандидат-студенти нямат шанс за прием в елитни университети и специалности в Ирландия. Това споделят учениците от 12 клас на Математическата гимназия в Стара Загора Валентин Глушков, Илиана Искърова и Яна Янева пред БНР. Това са само малка част от учениците, които проучват възможностите за следване на острова. Българската диплома за средно образование носи 525 точки, което е значително под необходимите 630 за класиране в престижни програми, особено в STEM сферата. Въпреки ограниченията, те не губят мотивация да учат в чужбина, дори това да не е Ирландия. 

Казаното от младежите потвърди и експертът от проект "Световно образование" Николай Христанов. Българската диплома не може да отговори на високите изисквания за прием в топ специалности като медицина, компютърни науки, международни отношения и бизнес. Този недостиг може да бъде преодолян чрез една година обучение в университет у нас или в друга държава, след което кандидатите могат отново да подадат документи за класиране в ирландски висши училища. 

Той допусна, че властите в Дъблин вероятно не се запознати с последните промени в средното образование у нас и въведеното профилиране в 11 и 12 клас, ключово за прием в чужбина.

Ирландия има утвърдени академични традиции и общо 34 висши училища с повече от 5000 програми на английски език. Предвидена е възможност за държавно финансиране за студенти от ЕС и допълнителни стипендии, предлагани от университетите. 

На този фон Христанов отбелязва нарастващия интерес към висшето образование в Ирландия, особено след Брекзит във Великобритания. Той обаче предупреждава, че практиката на тамошните университети да предоставят късен отговор за прием създава несигурност сред кандидат-студентите. Затова той препоръчва на младежите да обмислят алтернативи за обучение в други държави.