Изборите решават съдбата на тунела под Шипка

Договорът ще е за 358 млн. лв., а проектът включва и изграждане на продължение на обходния път на Габрово

Новини
14:09 - 23 Октомври 2021
4327
Изборите решават съдбата на тунела под Шипка

Решаването на казуса с единствения по-голям пътен проект, който служебното правителство имаше шансове да придвижи - изграждането на тунела под Шипка, ще се забави още неизвестно време, но със сигурност ще е след изборите.

Решението е в ръцете на Върховния административен съд (ВАС), след като преди няколко дни строителната фирма “Трейс Груп Холд” е обжалвала решението на КЗК. Антимонополната комисия бе отхвърлила нейната жалба срещу класирането на участниците, направено от пътната агенция, която я бе поставила на второ място след “Хидрострой” АД.

Обединение “Шипченски проход”, което се състои от водеща фирма “Трейс Груп Холд” АД и проектантската “Алве Консулт”, е подало в законния срок жалба във ВАС, съобщиха от “Трейс”, цитирани от "24 часа". ВАС, който ще е последна инстанция за решаване на казуса, все още не е обявил на сайта си за образуваното дело. Няма и законов срок, в който да го реши, а само препоръчителен от 30 дни.

От пътната агенция, която при окончателно решаване на казуса трябва да сключат договор с избраната на първо място фирма “Хидрострой”, казаха, че ще изчакат окончателното решение на казуса. Договорът ще е за 358 млн. лв., като проектът включва проектиране и изграждане на тунела под връх Шипка и продължение на обходния път на Габрово, който ще изведе тежкия автомобилен трафик от града.

Освен че е най-брадясалият инфраструктурен проект в българската история и има вече 126-годишна история, прокопаването на тунела под Шипка стана повод това лято за уволнението на предишното ръководство на пътната агенция. Служебната регионална министърка Виолета Комитова отстрани предишното ръководство на АПИ, което бе назначено от самата нея, точно в момента, в който то прие доклада на оценителната комисия и изглеждаше, че всеки момент договорът за тунела ще бъде подписан.

Това се случи в дните около 14 юли, когато докладът е бил приет и подписан от предишния шеф на АПИ Апостол Минчев и члена на управителния съвет на агенцията Ивайло Денчев. В следващите няколко дни министърката започна да се среща с кметове на населени места и шефове на фирми, които се оплакаха от спрени ремонти по пътищата. Тя обвини за това публично шефа на АПИ Апостол Минчев, който според нея е действал своеволно, и след още няколко дни го отстрани от поста. Колко са били основателни тези обвинения, може да се прецени от това, че 3 месеца оттогава въпросните ремонти така и не са възобновени с оправданието, че бюджетът на АПИ за годината вече е похарчен. По-късно Минчев пряко обвини Комитова в оказване на натиск да не подписва доклада на оценителната комисия и да намери начин да канселира конкурса за тунела под Шипка.

Вчера около проекта се изви още една миниполитическа буря - водачът на кандидатдепутатската листа на ГЕРБ в Габрово Томислав Дончев попита във фейсбук профила си: “Трети месец питам, след като има проведена обществена поръчка и осигурено финансиране, защо не се възлага строителството на тунела под Шипка!”, написа Дончев.

“Нима някой от Северна или Южна България има нещо против този стратегически инфраструктурен проект? Финансирането е осигурено за сметка на новата Оперативна програма “Транспорт”, написа Дончев и определи тунела като ключов за привличането на още инвестиции в региона.

МРРБ реагира светкавично и в специално прессъобщение припомни, че министър Комитова веднъж вече е отговаряла на въпрос на Дончев по темата в предишното Народно събрание, както и на идентичен въпрос от друг кандидат на ГЕРБ - бившия регионален зам.-министър Николай Нанков.

“Видно от стенограмата на НС, тогава Томислав Дончев не е имал същите въжделения, както сега в предизборната кампания, и се е съгласил с отговора на министър Комитова без забележки”, пише в прессъобщението, към което е приложена и стенограма от заседанието.

В писмото на МРРБ пише също, че “ако до три месеца след възлагане на строителството този проект няма финансиране, има огромен риск цялата обществена поръчка за тунела под Шипка да отиде в нищото”.