Как ФИФА печели пари от футбола?
Победителят от Световното първенство ще получи $44 млн. от общия награден фонд, който е от 440 милиона
Бизнесът рядко е толкова прост. Ако произвеждате продукт, който всички искат да купят, но чието производство не ви струва почти нищо, ще натрупате много пари доста бързо.
Накратко, това е начинът, по който ФИФА - световният ръководен орган на футбола, трупа пари.
През 2018 г., когато Световното първенство по футбол се проведе в Русия, приходите на ФИФА надхвърлиха 4,6 млрд. долара.
ФИФА плаща на организационните комитети на страните-домакини на Световното първенство по футбол, парични награди, пътни и настаняване на отборите и помощния персонал, както и "фонд за наследство", който подпомага развитието на спорта в страната-домакин, след като циркът на Световното напусне градовете.
Победителите в Световната купа в Катар ще получат 44 млн. долара от общия награден фонд от 440 млн. долара, осигурен от ФИФА.
Световната централа организира сметките си на четиригодишни цикли около всяка Световна купа. За последния публикуван цикъл 2015-18 г. ФИФА е събрала 6,4 млрд. долара. През 2021 г., единствената година, в която не се провежда Световно първенство, ФИФА е прибрала 766 млн. долара.
Телевизионни права
По-голямата част от приходите на ФИФА идват от продажбата на права за телевизионно излъчване на Световната купа и други международни турнири.
От 6,4 млрд. долара, генерирани през последния цикъл, 4,6 млрд. долара са от телевизионни права.
Маркетингови права
Световни марки плащат на ФИФА за правото да рекламират на събитията на организацията. Най-големите брандове си партнират с ФИФА в плановете ѝ за развитие и социална отговорност, което означава, че те имат достъп до нестопанската част на ФИФА, инвестираща във футболния спорт на международно, национално и масово ниво.
Следващите по големина марки имат право да рекламират на Световната купа, която е най-гледаното телевизионно събитие на планетата. Очаква се около пет милиарда души - повече от половината население на Земята, да гледат тазгодишния турнир. Това е голяма аудитория, на която може да се продават различни продукти.
В цикъла преди Световната купа през 2018 г. сделките за маркетингови права донесоха на ФИФА 1,66 млрд. долара. А дори и през 2021 г. приходите от продажбата на маркетингови права възлизат на символичните 131 млн. долара.
Продажба на билети и гостоприемство
Друг източник на пари за ФИФА са приходите от входни билети. Целият приход от правата за продажба на билети отива в дъщерно дружество, изцяло притежавано от ФИФА. През цикъла 2015-18 г. това донесе приходи от 712 млн. долара.
През 2021 г. продажбата на билети за Купата на арабските страни, когато присъстваха около 600 000 души, генерира приблизително 12 млн. долара. За Катар 2022 са продадени около три милиона билета. А с цени, вариращи от 100 до 1100 щатски долара, това със сигурност ще бъде още една ударна година.
Брандиране и лицензиране
ФИФА привлича парични средства и чрез лицензиране на своята марка. Най-известната от тях е поредицата от футболни игри FIFA на Electronic Arts (EA), за която се съобщава, че е генерирала продажби на стойност ФИФА.
Производителят на игри е платил на ФИФА около 150 млн. долара годишно за правото да използва името "FIFA".
През 2021 г. ФИФА е спечелила 180 млн. долара от лицензиране на марката си за стоки, търговия на дребно и игри. Същата година ФИФА получи 201 млн. долара от Министерството на правосъдието на САЩ като компенсация за загуби, дължащи се на корупция, след като през 2015 г. бяха повдигнати обвинения на десетки висши ръководители на ФИФА.