Как илюстрация към „Кама Сутра“ стана творба на Сирак Скитник?

Картини в столична галерия се оказаха авангардно менте, прокуратурата разследва откъде идват скандалните фалшификати

Култура
23:39 - 17 Юни 2019
6662
Как илюстрация към „Кама Сутра“ стана творба на Сирак Скитник?

Илюстрация към "Кама Сутра", представена за творба на Сирак Скитник, провокира грандиозен арт скандал у нас, започнал от изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ в столичната галерия „Структура“. Експозицията се откри на 30 май, а дни по-късно се оказа, че няколко от творбите, представени за дело на известни наши художници, всъщност са нагъл фалшификат.

Изложените картини, някои от които със съмнителна автентичност, са от частната сбирка на колекционера и рекламист Николай Неделчев. Веднага след като фалшификатите бяха разкрити той, както и екипът на галерия „Структура“ начело с управителя на галерията куратора Мария Василева поднесоха своите извинения и обявиха, че са станали жертва на измама от безскрупулни търговци и подадоха сигнал в прокуратурата с искане случаят да бъде разследван.

На страницата си в социалната мрежа Неделчев коментира скандала с плагиатстваните творби по следния начин: "С оглед на създалата се ситуация и твърдения, свързани с автентичността на някои от изложените работи, ще бъде създаден експертен съвет, който да изследва спорните творби. Резултати ще бъдат оповестени публично".

Вляво - рисунка, представена за дело на Гео Милев от изложбата в галерия „Структура”. Вдясно - „Тацьорка с вдигната пола“ на Ернст Лудвиг Кирхнер. Снимка: "Площад "Славейков"

Част от рисунките на хартия на известни български художници от първата половина на ХХ век вече са дадени за експертиза и резултатите се чакат всеки момент.

От галерия „Структура“ рекламираха изложбата като съдържаща „почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството. Те са събирани през последните пет години и обхващат периода предимно между двете световни войни“.

Сред тях са включени произведения на художниците Иван Абрашев, Николай Абрашев, Анна Балсамаджиева, Никола Благоев, Иван Бояджиев, Николай Дюлгеров, Борис Елисеев, Александър Жендов, Христо Каварналиев, Мирчо Качулев, Кирил Кръстев, Крум Кюлявков, Ламар, Кирил Маричков, Макс Мецгер, Гео Милев, Иван Милев, Иван Ненов, Жорж Папазов, Иван Пенков, Георги Попов – Джон, Боян Райнов, Николай Райнов, Стоян Райнов, Анна-Люля Симидова-Праун, Сирак Скитник, Харалампи Тачев, Дечко Узунов, Мара Учкунова-Аубьок. Изложбата е придружена от каталог с текстове на четирима изкуствоведи – проф. Ирина Генова, доц. Борис Данаилов, д-р Биляна Борисова и д-р Мария Василева, която е управител и куратор на галерията и бивш главен уредник в Софийска градска художествена галерия.

Сайтът „Площад Славейков“ обаче разкри, че рисунката „Сън – Еротика“, приписвана на известния български художник Сирак Скитник (1883 - 1943) и съдържаща негов подпис, всъщност е копие на корица на френската художничка Малика Фавр за издание на „Кама Сутра“ на британското издателство „Пенгуин“ от 2012 г.

Друго скандално копие се оказа портрет на профил на Глен Клоуз, преписано за рисунка на художника Мирчо Качулев (1901–1972).  Всъщност творбата е прерисувана от рисунка на френския художник Киб. Рисунки уж на Гео Милев и Харалампи Тачев се оказаха прекопирани от творби на различни западноевропейски художници.

Вляво - "творбата" на Мирчо Качулев "Любов". Вдясно - Close Noir на Киб

Бившият директор на Националната художествена галерия и известен изкуствовед Ружа Маринска изрази съмнения както по повод на авторството и художествените качества на творбите, така и по отношение на някои факти, упоменати в каталога. Така например тя изрази учудване, че изложбата претендира да разкрие неизследвания досега детайлно български модернизъм, което всъщност не е вярно, тъй като след 1989 г. самата Маринска има научни публикации по темата.

„Във връзка с работите, обект на измама, в изложбата “Модернизъм и авангард. Българската перспектива” колекционерът Николай Неделчев, екипът, който стои зад проекта и галерия “Структура” се извиняват на всички, подведени неволно. Ние самите станахме жертви на измама от страна на недобросъвестни продавачи. Става дума за злоумишлени действия, за които ще сезираме прокуратурата. В тази ситуация считаме за наше задължение нагледното обозначаване на съответните работи в изложбата", заявиха от галерията.

И допълниха: "За екипа на изложбата (включващ и реставратор) е от голямо значение отварянето на дебат за пазара на фалшификати и фалшиви сертификати в България. Съществуването на такъв пазар е обществена тайна. Заобикалянето на този въпрос ни превръща в мълчаливи съучастници в престъпен сговор, а нашето желание е тези изключително вредни и опасни явления, уронващи авторитета на заниманията с изкуство, да бъдат изобличени. Ще бъдем удовлетворени, ако неприятният инцидент изиграе ролята на повратна точка в пресичането на дългогодишни престъпни практики от този вид."

Според организаторите на авангардната изложба "злонамерени и криминални действия в света на изкуството винаги са съществували, но те най-често не са оставали без тежки последствия за извършителите."

 

На снимката горе: Вляво - рисунката с подписа на Сирак Скитник,
вдясно - корицата на „Кама Сутра“ на изд. „Пенгуин“