Какво да правим, ако нямаме ток (Без да печем сандвичи)

Общество
14:16 - 01 Декември 2023
2500
Какво да правим, ако нямаме ток (Без да печем сандвичи)

Омбудсманът Диана Ковачева разпространи инструкция как хората да си потърсят правата за липсата на ток.

Както е известно, особено през последния уикенд имаше множество случаи на прекъсване на електрозахранването и сега Диана Ковачева отговаря на многобройните запитвания на граждани от цялата страна, пострадали от липсата на ток часове и дни наред.

Инструкцията по-долу обсъжда въпроса - как да се потърси компенсация за причинените неудобства и претърпени вреди от електроразпределителните предприятия.

ИНСТРУКЦИЯ

за получаване на компенсация от електроразпределителни предприятия за оставане за продължителен период без електрозахранване (в конкретния случай - вследствие на обилните снеговалежи от 25 ноември 2023 г.)

Според Общите условия на договорите за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на трите електроразпределителни дружества в страната („Електроразпределителни мрежи Запад“ ЕАД, „Електроразпределение Север“ АД и „Електроразпределение Юг“ ЕАД):

Дължи се неустойка в размер на 30 лв., ако обект на клиент остане без снабдяване с електрическа енергия по вина на съответното дружество повече от 24 часа;

Дължи се допълнителна неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без снабдяване с електрическа енергия, ако преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е с продължителност над 36 часа;

Важно: За клиентите на ЕРП Север срокът започва да тече след получаването от страна на електроразпределителното дружество на уведомление от клиента за прекъсването.

Необходима стъпка: Ако клиент остане повече от 24 часа без електрозахранване по вина на съответното дружество, той може да подаде до енергийното предприятие сигнал или жалба и да претендира неустойка.

Могат да се подават и колективни искове:

      - при увреждане на колективни интереси на хората, например от едно населено място, квартал и т.н.;

      - иск за обезщетяване на вредите, причинени на колективните интереси на гражданите;

      - могат да се завеждат от представителни сдружения на потребителите.

При повредени уреди:

       - претърпяна конкретна щета в резултат на преустановяване на електрозахранването, напр. повреден електрически уред,  срок до 5 работни дни, считано от датата на събитието, клиентът писмено уведомява дружеството за причинените вреди;

      - констатиране на нанесените вреди - в срок до края на следващия работен ден след  получаване на сигнала, от дружеството изпращат свой представител проверка, за което в присъствието на клиента се съставя констативен протокол;

     - съществува възможност за доброволно уреждане на взаимоотношенията между клиента и дружеството по повод на констативния протокол (извънсъдебно).

     - решаване на спора по съдебен ред при непостигане на съгласие.