Какво да правим, ако нямаме ток (Без да печем сандвичи)
Омбудсманът Диана Ковачева разпространи инструкция как хората да си потърсят правата за липсата на ток.
Както е известно, особено през последния уикенд имаше множество случаи на прекъсване на електрозахранването и сега Диана Ковачева отговаря на многобройните запитвания на граждани от цялата страна, пострадали от липсата на ток часове и дни наред.
Инструкцията по-долу обсъжда въпроса - как да се потърси компенсация за причинените неудобства и претърпени вреди от електроразпределителните предприятия.
ИНСТРУКЦИЯ
за получаване на компенсация от електроразпределителни предприятия за оставане за продължителен период без електрозахранване (в конкретния случай - вследствие на обилните снеговалежи от 25 ноември 2023 г.)
Според Общите условия на договорите за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на трите електроразпределителни дружества в страната („Електроразпределителни мрежи Запад“ ЕАД, „Електроразпределение Север“ АД и „Електроразпределение Юг“ ЕАД):
Дължи се неустойка в размер на 30 лв., ако обект на клиент остане без снабдяване с електрическа енергия по вина на съответното дружество повече от 24 часа;
Дължи се допълнителна неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без снабдяване с електрическа енергия, ако преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е с продължителност над 36 часа;
Важно: За клиентите на ЕРП Север срокът започва да тече след получаването от страна на електроразпределителното дружество на уведомление от клиента за прекъсването.
Необходима стъпка: Ако клиент остане повече от 24 часа без електрозахранване по вина на съответното дружество, той може да подаде до енергийното предприятие сигнал или жалба и да претендира неустойка.
Могат да се подават и колективни искове:
- при увреждане на колективни интереси на хората, например от едно населено място, квартал и т.н.;
- иск за обезщетяване на вредите, причинени на колективните интереси на гражданите;
- могат да се завеждат от представителни сдружения на потребителите.
При повредени уреди:
- претърпяна конкретна щета в резултат на преустановяване на електрозахранването, напр. повреден електрически уред, срок до 5 работни дни, считано от датата на събитието, клиентът писмено уведомява дружеството за причинените вреди;
- констатиране на нанесените вреди - в срок до края на следващия работен ден след получаване на сигнала, от дружеството изпращат свой представител проверка, за което в присъствието на клиента се съставя констативен протокол;
- съществува възможност за доброволно уреждане на взаимоотношенията между клиента и дружеството по повод на констативния протокол (извънсъдебно).
- решаване на спора по съдебен ред при непостигане на съгласие.