Китай докопа алгоритмите на Alibaba и Tencent
Технологични гиганти, сред които "Тенсент" (Tencent), "Алибаба" (Alibaba) и БайтДенс" (ByteDance) са предали на властите подробности по алгоритмите си - безпрецедентна стъпка в контекста на поемането на контрола над този сектор от Пекин, предаде Франс прес.
Алгоритмите са централен елемент от цифровата икономика и служат за "мозък" на множество приложения и услуги в интернет, а дигиталните гиганти ги пазят в дълбока тайна, цитира БТА.
Тези инструменти позволяват да се анализират огромни количества информация за един потребител и да му се правят автоматични предложения в зависимост от навиците и предпочитанията му.
Обезпокоени от липсата на прозрачност на дигиталните гиганти по отношение на подобна практика, властите се опитват да регулират по-добре алгоритмите.
По силата на регламент от март тази година компаниите са длъжни да съгласуват с регулатора съответствието на техните алгоритми със закона и да предоставят технически подробности.
В петък китайската Служба за киберпространството публикува за първи път списък, описващ начина, по който технологичните гиганти използват алгоритмите си.
Шампионът в електронната търговия "Алибаба" препоръчва например нови продукти в зависимост от историята на сърфирането и търсенето на потребителите.
Приложението за кратки видеа "Доуин" (Douyin), китайската версия на приложението за създаване и споделяне на кратки видеа ТикТок (TikTok), прави предложения в зависимост от времето, прекарано от потребителите в предишни съдържания.
"На този етап властите не са поискали изрично от компаниите да променят алгоритмите си", посочи пред АФП Анджела Чжан, специалист по китайско право в университета в Хонконг. Според нея регулаторите са по-скоро във фаза на събиране на информация.
От близо две години китайските власти са особено непреклонни към технологичния сектор заради практики, които дотогава са били толерирани и широко разпространени. Много мастодонти в сектора бяха взети на прицел, по-специално заради личните данни, конкуренцията и правата на потребителите.