Кога ще има "Зона 30" в София?

Една ефективна мярка за намаляване на пътнотранспортните произшествия с тежки последици в населените места е изграждането на зони с ограничение на скоростта на движение до 30км/час. Столична община отдавна иска да въведе "Зона 30" в някои от районите си и е на път да го направи.
Според гражданската инициатива "Спаси София" обаче, въвеждането на тази мярка е особено нещо и не става само с поставяне на знаци.
"Зона 30" функционира в редица европейски държави като средство за успокояване на автомобилния трафик и насърчаване на пешеходното движение. По-ниската скорост води до по-малко пътни инциденти, но подпомага малкия бизнес и екологичната мобилност.
Сред останалите плюсове на ограничението е повече спокойствие и комфорт за най-уязвимите пешеходци - децата, трудноподвижните хора и възрастните хора, както и стимулиране на придвижването пеш, с велосипед или с електрическа тротинетка.
Въпреки това "Спаси София" имат редица възражения срещу проекта на Столична община.
По мнение на гражданската организация общината се кани да въведе "Зона 30", но само като постави знаци за ограничение на скоростта и не направи никакви други промени. Те изискват вместо това да се направи цялостен ремонт и уширение на тротоарите, за да станат по-удобни за пешеходците.
Освен това от инициативата настояват за нови пейки, контейнери, стойки за велосипеди и друга градска мебел, тъй като се предвижда засилване на пътникопотока извън този на автомобилите.
В проекта за Стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата на Европа за периода 2011-2020г. на Европейския съюз “зона 30” е записана като стратегическо мероприятие. Въпреки това до момента нищо не е направено по въпроса у нас.
С какво тези зони същественно се различават от останалите пътища в населените места:
- в зоните се влиза и излиза през ясно означен вход като врата;
- в зоната важи общото ограничение от 30км/час;
- пътищата и прилежащите територии в зоната се проектират по такъв начин, че съдействат за снижение на скоростта;
- в зоната се отделя значителна територия за пешеходци и велосипедисти;
- в зоната не се поставят пътни знаци за предимство – предимството за преминаване се определя по правилото на десния;
- използват се различен тип пътни покрития, за да се открояват местата за движение на различните участници в движението.