Колко и защо скачат таксите на телекомите?

И трите мобилни оператора у нас вдигат цените заради инфлацията - с между 2 лв. и 15,3%

Новини
17:30 - 01 Февруари 2023
15527
Колко и защо скачат таксите на телекомите?

След „Виваком“ и „Йетел“ и „А1 – България“ вдига цените на повечето услуги с 15,3 на сто от март, съобщиха от оператора. Това беше последният оператор, който обяви подобно решение.

Цените на плановете за хора в неравностойно положение няма да бъдат променяни. Няма да индексираме също индивидуалните потребители на предплатени услуги, както и тези, които използват услуги с месечна такса до 7 лева с ДДС, информират от оператора.

Частните клиенти с месечна такса от 7 лева до 25 лева с ДДС ще получат увеличение със средногодишния индекс на потребителските цени (средногодишен ИПЦ) за 2022 г., обявен от Националния статистически институт (НСИ), който е 15,3 на сто.

За услугите с месечна такса над 25 лева увеличението ще е в размер на 2 лева с ДДС.

Тарифните планове за бизнеса с месечни такси до 25 лева без ДДС ще бъдат индексирани с 15,3%, а тези над 25 лева без ДДС с 2 лева без ДДС.

С развитието на технологиите добавената стойност на телекомуникационните услуги непрекъснато расте, докато цената им намалява на фона на всеобщото увеличение, пишат от „А1 - България“. Според официалните данни на НСИ за изменението на цените в потребителската кошница тези на мобилните и фиксирани услуги не само не са се увеличили, а са намалели съответно с 3,2 на сто през 2021 г. и 0,5 на сто през 2022 г. въпреки покачващата се инфлация.

Това означава, че за разлика от електроенергията или горивата например, за по-ниска месечна такса получавате много повече - минути, мегабайти, скорост, допълнителни дигитални услуги, посочват от телекома.

Нуждата от телекомуникационни и дигитални услуги се увеличава стремглаво всяка година. Както фиксираните, така и мобилните мрежи трябва да са по-надеждни, по-сигурни и да предлагат по-високи скорости. Само през изминалата година имаме увеличение на мобилния трафик от 63 на сто спрямо 2021 г., а ръстът за последните две години е над 132 на сто. За да отговорим на постоянно увеличаващото се търсене и потребление,

инвестирахме приблизително 420 млн. лева през последните две години в нашата мрежа, включително за честотен ресурс и регулаторни такси,

въпреки растящата инфлация и несигурната икономическа и политическа ситуация. Значително развихме оптиката - с над 23 500 км тя вече покрива 78 града и 137 малки населени места или 1 704 604 домакинства. Мобилната 4G мрежа покрива над 99 на сто от населението, а гигабитовите скорости чрез 5G ULTRA вече са достъпни в почти всички населени места с над 3000 човека и основните курорти, хвалят се от „А1 - България“.

Непрекъснато инвестираме в инфраструктурата, която е нужна за развитието на дигиталното общество и технологии, но голяма част от нашите разходи се увеличават дори с по-високи темпове, отколкото инфлацията в страната. Общите разходи за фиксираната и мобилна мрежа са нараснали с 21 на сто, включително разходите за енергия, поддръжка и трафичен пренос, наеми, компоненти и части. В допълнение растат разходите за гориво, административни наеми и поддръжка, консумативи, разходи към външни доставчици на стоки и услуги, заплати и обучения на служители, пояснява компанията.

През януари от „Виваком“ и „Йетел“ също обявиха, че ще повишат услугите с 15,3 на сто или до два лева за всяка услуга.

„Виваком“ вдига цената на месечния абонамент на всички услуги, съобщиха от оператора още на 5 януари. По данни на Националния статистически институт натрупаната инфлация за първите 11 месеца на 2022 година е в размер на 15,80 на сто и очакванията са отчетената годишна инфлация да остане на тези нива. Поради тази причина и на основание на Общите условия на „Виваком“ от февруари 2023 г. цената на месечния абонамент ще бъде увеличена с до 2 лв. с ДДС за всяка основна и допълнителна услуга. Промяната ще бъде отразена в месечните сметки, издадени през февруари 2023 г., информираха от компанията.

На 6 януари „Булсатком“, която предлага интернет и цифрова телевизия, информира, че въпреки отчетената от Националния статистически институт (НСИ) сериозна инфлация

„Булсатком“ запазва цените на месечните абонаменти, както и на всички свои основни услуги за телевизия и интернет.

Подобно на мобилните оператори също отчитаме увеличение на нашите разходи, но на този етап оставяме без промяна цените към клиентите ни, съобщиха от компанията. През 2023 г. „Булсатком“ ще се фокусира върху повишаване на нивото на услугите, оптимизиране на достъпността им и предлагане на все по-качествено телевизионно съдържание, посочиха от дружеството.

От Комисията за регулиране на съобщенията обявиха, че индексацията е законна.

Щом индексацията на цените на мобилните услуги е в общите условия на договора на хората с мобилния оператор, потребителят няма право да прекратява договора без неустойки, каза Мария Бончева, директор на дирекция в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) в Комисията по икономическа политика и иновации. Тази практика на Европейския съд и на ЕК се потвърждава в 13 държави на Европейския съюз, посочи тя.

В индивидуалните договори на „Виваком“ и на „Йетел“ има клауза за индексация спрямо инфлацията и потребителят се е е съгласил с нея.

Щом операторът е вдигнал цените според инфлацията, увеличението не е незаконно, посочи Бончева. Неустойките обикновено са три месечни сметки, но ако договорът е безсрочен, той може да бъде прекратен с едномесечно предизвестие, каза Бончева.

Народните представили поискаха информация от мобилните оператори за приходите и разходите, които имат, за да се разбере дали вдигането на цените не се отнася само до повишаване печалбите на компаниите.

Омбудсманът Диана Ковачева припомня, че операторите са получавали компенсации от държавата за скъпия ток

В Общите условия на договорите няма клауза за отказ от услугата без неустойка, каза Диана Ковачева, национален омбудсман.

Крайно несправедливо е цените на мобилните услуги да се вдигат за сметка на хората, защото операторите са получавали компенсации от държавата за високите цени на електроенергията през миналата година.

От „Виваком“ са решили хората с увреждания да са без индексация на месечния абонамент, но в „Йетел“ няма подобно решение, каза още Ковачева. Мобилните оператори могат, но не са задължени да индексират таксите, допълни тя.

Дискусията тогава беше свързана с „Виваком“ и „Йетел“, защото „А1-България“ все още не беше обявил решението си за индексацията.

Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев каза, че комисията не може да влияе върху ценообразуването. КЗП само контролира неравноправни клаузи и се произнася за нелоялни търговски практики, каза той. Сама по себе си индексацията не изкривява поведението на потребителя, добави той.

Председателят на Комисията за защита на потребителите Стоил Алипиев казва, че комисията не може да влияе върху ценообразуването...

КЗП информира, че е приключила с проверката на договорите, които те сключват с потребителите. В голяма част те са неравноправни, има предписания за промяна и тече 14 дневен срок за обжалване. Предписанията са изпратени в мобилните оператори. При отказ КЗП може да заведе съдебен иск и да санкционираме мобилните оператори за нелоялни търговски практики, каза Алипиев.

КЗП ще следи дали има нелоялни търговски практика, след като излязат първите месечни фактури.

Ще следим всяко действие на операторите и ще се произнесем веднага. Остават един-два казуса, които са дискусионни, посочи още председателят на Комисията за защита на потребителите.

Иван Димитров, председател на Комисията за регулиране на съобщенията, каза пред депутатите че КРС има твърде скромно участие в потребителските цени, защото се занимава с цените на едро. Проверихме „Виваком“ и кампанията ѝ за уведомяване със СМС за увеличение на цените.

Там направихме предписание към компанията, защото имаше подвеждаща информация, която беше коригирана, добави той.

И Андреана Атанасова от Алианс на технологичната индустрия рони сълзи за скъпия ток, който операторите са принудени да купуват...

България е в топ десет в класацията за мобилен интернет и покритието в страната е 99,9 на сто, каза Андреана Атанасова от Алианса на технологичната индустрия (АТИ). По думите ѝ разходите на мобилните оператори през миналата година за енергия са повишени с 40 процента, въпреки компенсациите от страна на държавата за разходите за електроенергия. Ръстът на разходите за гориво е с над 25 процента през миналата година, добави тя.

Служителите на операторите са с индексирани заплати, отчитаме и поскъпването на долара защото се разплащаме в долари за преносен капацитет, за авторски права на чужди програми, както и за оборудване, каза Атанасова.

За мен е важно дали на пазара за мобилни оператори има достатъчно конкуренция и ако е нужно да се погрижим за повече конкуренция, е позицията на председателя на икономическата комисия Мартин Димитров.