Краси Хаджииванова от "Майко мила" направи на гъз Янка Такева
Децата от първи клас са окуражавани да рецитират и наизустяват невероятни тъпотии, в пети скачат в дълбокото с учебници, писани от хора, които последно са общували с деца преди двеста години
Топ блогърката Красимира Хаджииванова, създателка на популярната страница "Майко мила", излезе с убийствен коментар за българското образование и шефката на учителския синдикат Янка Такева.
Насладете се на текста на Краси, който в момента трупа стотици хиляди коментари в социалните мрежи:
Вчера слушах Янка Такева да обяснява как нашата образователна система въобще не била лоша - давала възможно най-доброто на учениците, реално резултатите от PISA също не били толкова лоши, и въобще какво сме се толкова разтревожили за тия глупости.
И днес (текстът е писан вчера, б.р.) моят син ми носи това.
Той е във втори клас и е представител на едно съвършено нормално поколение деца, растящо във време, в което вече има летящи коли и в което скоро - демек, в рамките на моя живот - вероятно ще има граждански полет до Марс.
Това поколение обаче същевременно е попаднало и в онзи отрязък от пространствено-времевия континуум, в който второкласниците в България получават ТОЗИ (практически!) тест по Информационни технологии в ИНОВАТИВНО столично държавно училище.
Тестът оценява практическите знания на 8-годишни деца за "номерираните части на компютърната система и какво е нейното предназначение", като особено ме впечатли изискването тези деца да могат да обяснят писмено, че:
- "мишка се използва за щракане, избиране, показване на икони, движими обекти и информация"
- от тонколоните (???) излиза музика
- как се управлява компютър - "включва се" като първа стъпка и после се зарежда MS Windows (друго - не)
Има и снимки на диск и флаш памет, защото днешните деца най-много имат нужда практически да знаят, че флашката и дисковете са носители на информация, и лятото, ако се запознаят на морето с връстници от Испания например, да им вземат акъла с познанията си за калкулаторите, като носители на цифрова информация.
Нямам търпение детето да се върне някоя вечер вкъщи и да ми каже:
"Скъпа майко, отивам да си включа компютърната система, да заредя MS Windows, да щракна с мишката и да получа сведения за околната среда и животните" и след това да нарисува калкулатор и тенджера под налягане.
Какво искаме от тези деца да покажат на PISA и генерално в живота?
Те от първи клас са окуражавани да рецитират и наизустяват невероятни тъпотии, в пети скачат в дълбокото с учебници, писани от хора, коитопоследно са общували с деца преди двеста години, принуждавани са да посещават магични частни уроци и курсове, в които продължават да наизустяват още глупости и данни извън всякакъв реалистичен житейски контекст, за да влязат в ЕЛИТНА гимназия или техникум, където да продължат да правят същото, и накрая животът да ги изплюе на 18, без да могат да обяснят за чий беше всичко това в последните 12 години.
Повечето деца на 8 години боравят свободно с всякакви електронни устройства, плейстейшъни, с плота на печката, снимат видеа и от три години използват свободно гласовото търсене в Гугъл, за да си намират каквото им трябва.
Каква флаш памет, какви цифрова информация, какви тонколони, като част от компютърната система?Че и оценка има на теста - за да са ясни пропуските в безценните знания.
В началото на годината синът ми донесе и тетрадка по същия предмет с ДИКТОВКА по съставните части на компютърната система.
Драскал, писал, мишки, периферия, монитори - и аз го питам: а компютри имате ли? А той: Ааа, ми не, те са на ремонт.
Викам - ясно, вие сте като във вица с басейна, ще ви пуснат и вода следващия път.
Но нали тамплиерът вика, че това си било напълно нормално и въобще не е зле - ние какво можем да направим, освен да си заредим MS Windows-а, да надуем тонколоните и да се хвърлим в някаква друга вселена, където децата реално учат някакви полезни и смислени неща, и после ги използват в живота си, в който декламирането на данни за флаш паметта, баба Илийца и нравствените устои на българката не са основополагащи фактори за успех.
P. S. Ъпдейт от 7.30 сутринта - трябвалода се подпиша под резултатите на теста и той да го върнев училище. Тази сутрин също така забелязах и провала му в игрословицата по Компютърни технологии, според която детето, родено през 2015-та година, не е забелязало, познало и оградило думата ДИСКЕТА.Дискета аз, като човек, работещ в интернет от 2001-ва година, последно сигурно съм виждала на живо през 2003-та -12 години преди той да се роди.
* Още анализи на българската действителност (включително и тази в образователната система) ще направя на стендъпа КЪРТИ, ЧИСТИ, ИЗВОЗВА @ CARRUSEL