КРАЯТ: Христо Иванов: Има място и за ДПС при нас
Лидерът на Да, България даде историческо интервю в "Капитал" - обясни нуждата от сделка с ГЕРБ и Движението
Лидерът на Демократична България Христо Иванов съвсем се е отдал на "каузата" коалиция с ГЕРБ и ДПС. И чистосърдечно, в интервю за "Капитал", е признал, че се търси място и за кадри на Движението в регулаторните органи, защото така е честно.
Освен за управленската програма, предложена от канцеларията на премиера акад. Николай Денков, бившият правосъден министър говори и за спорната реформа в съдебната система:
"Ние разговаряхме с колегите от ДПС и веднага отговорихме на тези въпроси поне в някаква степен. И да, това се случи в разговор в парламента, с всички парламентарни сили, които бяха готови да разговарят по темата".
А по повод алгоритъма за взимане на решенията за работата на парламента, Иванов уточнява: "Има председателски съвет, на който всички политически сили участват. Има най-различни текущи разговори - срещи, разговори по телефона, но всичко това е част от нормалната парламентарна практика".
На въпроса как гледа на коалиционния документ, лидерът на ДА, България отвръща:
"Аз гледам на този документ като на практична необходимост. Всички тези доста сложни решения, някои нетрадиционни, като например сложната ситуация с ротацията, трябва да бъдат фиксирани. За мен е важно да бъде намерен работещ формат". И допълва:
"Двустранен ще е протоколът".
А по повод съмненията, че де факто десницата се асимилира от ГЕРБ и ДПС:
"Нашите опоненти от ГЕРБ и ДПС са съгласни да вървим в тази посока - това е тяхната еволюция в това отношение, а нашата е да намерим разговор с тях, но това не е нещо, което не се е случило за една нощ, седмица или в този парламент. Случващото се може да се проследи от всеки внимателен наблюдател на двегодишната криза у нас.
Еволюцията, която ни позволи да стигнем до този момент, който вие отбелязвате, е важен факт. Той е по-голям от това, че просто е възникнала вероятност да изпълним международни стандарти, препоръки и очаквания. Това показва, пак ще кажа, че в България има еволюция".
"Разбирам всички съмнения, с които се подхожда, дори ги споделям. Но трябва да оценим факта, че политическият пейзаж в България се променя. Ние преминахме от едно състояние, в което 30 години имаше големи политически субекти, около които се формираха правителства. Толкова големи, че позволяваха силни политически лидери, концентрация на много власт, монополизация. Всичко това се пренасяше на територията на съдебната власт, формираха силни лобита там. Това всичко започва да се разпуква, защото преминахме в друго политическо състояние: формирането на повече на брой, и то доста равностойни политически субекти в парламента", коментира още Иванов.
И вече според него се налагала смяна на политическата технология в името на разговора и намирането на сложните, по думите му, балански.
Ето и неговата концепция:
"Има различни начини да си представим промяната в едно общество, включително и тази от едно състояние на несправедливост към по-висока справедливост. Можем да си представим една революция, след която с голяма обществена енергия, изригване всичко се променя и преминаваме в напълно нова ситуация.
Историята на революциите показва, че новите ситуации след тях не е задължително да се по-справедливи. Но така или иначе в България след пет избора, двегодишна криза, която показва, че докато се опитват революция и статукво да се преборят за пълна победа, се оказа, че властовата инициатива у нас се изплъзва и отива в съвсем други сили, в това число и такива, които биха имали доста сериозен геополитически контекст. И понеже нито революция, нито статукво победиха, остава пътят на някаква еволюция, ако го разбираме, естествено.
Неслучайно обаче говоря така условно - казвам винаги "ако разбираме, ако оценим ситуация, ако съумеем да я използваме" - това важи не само за партиите, а за всички - правосъдни институции, медии и т.н. Всички те трябва да задават своите въпроси и да търсят отговори. Аз не мисля, че поради факта, че трябва да се променяме, да променяме технологията на вземане на решения или търсене на баланс, някой може да се надява да получи имунитет.
Мисля, че в този процес всеки един от нас ще трябва да потърси нови обосновки за своята легитимност. Въпросите, които ни се задават на нас, са точно това - ние трябва непрестанно да обясняваме какво правим. И това е правилно. Това важи за всеки един, в това число и господин Пеевски", добавя още Иванов.
Колкото повече се опитваме да черпим легитимност от новата ситуация, толкова повече ще трябва да обясняваме кои сме и за какво се борим. И в този процес ще стигнем до много истини, и то ще стигнем по начин, който е институционално оправдан, а не просто въпрос на налагане на една или друга версия със сила. Мисля, че трябва да разбираме, че пътят към постепенното установяване на по-висока степен на справедливост (да не се лъжем, че това може да стане еднократно и завинаги) ще мине през институционални промени и промяна в политическата технология. Това ще доведе до именно тази нова необходимост от легитимност. Това може да бъде процес на оздравяване и както казва Левски - "всекиму своето", анализира още политикът.
Христо Иванов разкрива и своята представа за таймлайн за съдебна реформа:
"Първо да променим структурните предпоставки за функционирането на съдебната власт и за съотношението на различните институции, както вътре в нея, така и съотношението между парламента и институциите на съдебната власт, след което ще трябва да изберем нов състав на двата съвета - прокурорски и съдебен.
Съдебният трябва да бъде предпоставка за по-висока степен на съдийска независимост, а прокурорският - за по-висок контрол и отчетност. Ще трябва да се преборим всички заедно да превърнем тези предпоставки в реалности.
Ще трябва да направят истински ревизия на твърденията, които всички замесени на противопоставянията в прокуратурата казаха - а именно свидетелствата за политическо влияние. Следващият прокурорски съвет ще трябва да даде легитимни отговори по тази тема, а не като действията на Сарафов, който очевидно няма легитимност.
Ние ще трябва да излъчим хора в прокурорския съвет, които ще трябва да направят дисекция на всички форми на политическо влияние. Следващият инспекторат ще трябва също да даде съществени отговори. А после да се премине към бавно пречистване на прокуратурата и съда от всички форми на влияние и корупция. Това ще бъде бавен и сложен процес. А залогът за него ще бъдат хората, които ще изберем при новите правомощия".
Веднага след това идва и процесът по смените на секретните служби и КПКОНПИ.
А конкретно на въпроса дали има място за ДПС в тези регулаторни органи, Христо Иванов е категоричен: "Да. И те, както и останалите политически сили, с изключение на "Възраждане" от моя гледна точка. Аз винаги съм казвал и продължавам да твърдя, че трябва в регулаторите да се търси представителство и на други политически сили, при старанието кандидатурите да отговарят на законовите изисквания".
Дали обаче ще се стигне до консенсус за отстраняването на служебния кабинет като институт, разписан в основния закон, Иванов не дава еднозначен отговор. Но настоява, че да, видял се е дефицит и проблем със служебните кабинети на Румен Радев.
"Тези две години показаха, че е заложена или пропусната една вратичка, през която се очерта един президентски режим, който може да държи изпълнителната власт твърде дълго и няма нито парламентарен контрол, нито легитимация през парламента.
И нещо повече - стремейки се и използвайки това, президентът може да се превръща участник, който задържа политическата криза, а политическите партии нямат достатъчна степен на отговорност за формиране на правителство. Защото истината е, че в повечето парламентарни републики, ако не се формира правителство, има такива механизми, че формациите - искат или не - трябва да намерят начин".