Кристо поръча филм за себе си  

Лентата на Андрей Паунов „Да ходиш по вода” открива София филм фест

Култура
15:49 - 22 Януари 2019
1987
Кристо поръча филм за себе си

 

Филмът „Да ходиш по вода”, посветен на един от най-мащабните арт проекти на Христо Явашев-Кристо, открива 23-тия София филм фест на 7 март 2019 г. в Зала 1 на НДК. Лентата, режисирана от Андрей Паунов, е заснета по желание на самия художник. Създаден е от 700 часа материал, заснет по време на конструирането на инсталацията. С безпрецедентна интимност и достъп до Кристо и неговия екип, филмът проследява процеса по реализирането на грандиозния проект „Плаващите кейове” в езерото Изео в Италия.
 

„Да ходиш по вода” е представен за първи път на фестивала в Локарно, а след това пожъна успех и на Международния филмов фестивал в Торонто. Лентата представлява непосредствен поглед към артистичните търсения и личните взаимоотношения на Кристо. За първи път от кончината на Жан-Клод, неговата съпруга и партньор в творческия процес, Явашев решава да реализира проекта, започнат заедно с нея преди много години – „Плаващите кейове”.

Кристо заедно със съпругата си Жан-Клод са автори на множество неповторими художествени проекти като „Опакования Понт Ньоф” в Париж, „Опакования Райхстаг” в Берлин, „Портите” в Сентрал Парк в Ню Йорк, „Чадърите” в Япония и Калифорния. „Плаващите кейове” станаха и най-посещаваното културно събитие за 2016 г.

„Това е прекрасен портрет на чудесната лудост, предизвикана от изкуството: страстта, посвещението, главоболието, проблясъците на вдъхновение”, написа по повод представянето на филма в Торонто журналистът Пат Мюлен в канадското кино списание „POV”.

„Включих се в проекта към края на „Плаващите кейове”. Имаше около 10 екипа, които следваха Кристо в различните периоди от инсталацията”, разказа режисьорът Андрей Паунов. И добави: „Някои снимаха от въздуха, други просто ходеха след него, а имаше и подводни камери – много кадри не попаднаха във филма. Имаше толкова много материал, че ми отне три месеца по десет часа на ден, всеки ден. Нямаше предварителна концепция или обща насока, в която екипите са снимали. С асистентите ми гледахме заедно, обменяхме файлове, откривахме какво е записано. За щастие, живеем в дигиталната ера и имаше дни, в които камерата е снимала, снимала, снимала… Измежду тази материали имаше брилянтни малки парченца, където можеше да видиш Кристо и всичките връзки със семейството му, които стоят зад проекта. Така започнахме да сглобяваме пъзела.”

Режисьорът показва кейовете така, както хората не са ги виждали в стотиците кадри в Инстаграм, в онлайн медиите и телевизията. Търсил е да покаже „не нещото, а човека”Кристо държи инсталациите му да бъдат заснети, но признава, че никога не гледа материала – защото „аз преживявам проекта, наслаждавам му се с всичкото страдание, той е част от моя живот”.
 

Андрей Паунов е режисьор и сценарист, познат в цял свят със своите документални филми. Дебютната му творба „Георги и пеперудите” печели наградата „Сребърен вълк” на международния фестивал за документално кино в Амстердам IDFA през 2004 г. Премиерата на „Проблемът с комарите и други истории” пък попада в престижната конкурсна програма „Седмица на критиката” в Кан през 2007 г. Следват множество награди от други международни фестивали. Третият пълнометражен документален филм на Паунов „Момчето, което беше цар”, посветен на Симеон Сакскобургготски, също пожъна успех на редица международни кинофоруми.