Лошо: Да притежаваш кола се превръща в лукс

Техномания
11:32 - 05 Юни 2023
15330
Лошо: Да притежаваш кола се превръща в лукс

Повратът на времето е засегнал не само обществото като цяло, но и най-важната индустрия в Германия - автомобилната. Виждаме стопирани поточни линии и спадащи продажби, от една страна, и нарастващи печалби, от друга, пише Хелмут Бекер за N-tv.

Причината за това е проста: автомобилите станаха необичайно скъпи през последните две години. В представите на клиентите, които искат да си купят нов автомобил, притежаването на кола заплашва да се превърне в лукс, недостъпен за средностатистическия работник.

Само за само две години, от декември 2020 г. до март 2023 г., цените на новите коли са се повишили със 17%, а на употребяваните с 32%, т. е. с почти една трета.

По този начин през последните две години новите и употребяваните автомобили се превърнаха в основните инфлационни фактори, изпреварени само от енергията и храните. Според изчисленията на статистиците от Висбаден потребителските цени като цяло са се увеличили със 17% за същия период. В резултат на това всички купувачи на автомобили - нови или употребявани - неминуемо се оказаха в затруднено положение. Защото през същия период заплатите се увеличиха само с около 10%, а реалните заплати спаднаха с около 8%.

Намаляващата покупателна способност на купувачите на автомобили контрастира с бързо нарастващите печалби на производителите, въпреки намаляващите продажби. По данни на Automobilwoche продажбите на автомобили в световен мащаб са спаднали с 2,7% през 2022 г. Въпреки това индустрията отбеляза рекордни печалби, защото успя да прокара високи цени.

Продажбите на най-големите автомобилни производители се увеличиха с 18% през 2022 г. в сравнение с предходната година до 1,87 трилиона евро. През 2022 г. Volkswagen е начело в световен мащаб по приходите и печалбата, но по отношение на продажбите групата се смъква. По отношение на приходите Volkswagen оглави класацията на индустрията с 279 млрд. евро, изпреварвайки Toyota с 258 млрд. евро и Stellantis със 180 млрд. евро.

Шампион по продажби сред германските премиум марки е BMW с 2,4 млн. продажби, следван от Mercedes с 2,1 млн. продажби и Audi с 1,8 млн. продажби. За германските лукс производители продължи спадът в продажбите, който започва от 2019 г., докато маржът на печалбата на продаден автомобил се увеличава. В резултат бяха постигнати рекордни печалби през 2022 г.: Audi отчете печалба от 7,1 млрд. евро, Mercedes-Benz - 14,8 млрд. евро, а BMW - 18,6 млрд. евро.

Причините за експлозията на печалбите са прости: за първи път от много десетилетия чисто новите автомобили бяха в недостиг. Всички производители трябваше да се борят с последствията от пандемията, необичайния недостиг на материали, особено на чипове. Цените се повишиха на фона на ограниченото предлагане. Търсенето позволи това да се случи. Ценовата вълна се разпространи още по-силно на пазара на употребявани автомобили.

Умните мениджъри бързо осъзнават, че в миналото са обръщали голямо внимание на семинарите на Харвард за оптимизиране на продажбите и печалбата. С оглед на недостига на стратегически части, те са предпочели да произвеждат скъпите модели. Всички преминаха към стратегия на високи цени, където маржовете са най-големи. До 2019 г., с оглед на голямото насищане на автомобилните пазари и ожесточените битки с отстъпки за пазарен дял, максимата беше: масовост на всяка цена. Сега всички се насочиха към новия императив: пари вместо маса!

За щастие пазарните сили отново са в действие. Вече има признаци, че периодът на прекомерни ръстове на цените на новите и на употребяваните автомобили е към своя край. Капацитетът за производство на автомобили се е подобрил значително. Пазарът отново е в процес на обръщане: От пазар на продавачите, където доминират производителите, към пазар на купувачите, където клиентите стават крале. Наред с това китайските производители навлизат в Европа с малки и евтини електрически автомобили, което предизвиква вълнение у местните лидери.