Манолова: "Автомагистрали" е един куфар, през който преминават 5 млрд. лв. (НА ЖИВО)
Всички сигнали са налични в секретариата на Временната комисия. Сигналите, които продължават да постъпват и днес, ще бъдат изпратени до членовете на комисията, за да се запознаят подробно с тях.
Това отговори председателят на комисията по проверка за установяване на злоупотреби и нарушения при разходването на средства от Министерски съвет през последните десет години Мая Манолова на Тома Биков от ГЕРБ, който я попита къде са всички тези сигнали за злоупотреба, с които твърди, че разполага бившият омбудсман.
Днес на изслушване е поканена министърът на регионалното развитие в оставка Петя Аврамова за управлението на дружество "Автомагистрали", дейността на "Български ВиК холдинг" и изпълнението на Националната програма за енергийна ефективност на жилищни сгради.
,,Информацията е доста по-обемна, тя е над 1,2 млн. страници, но ние така и не получихме указание от Комисията на кого и как да я предоставим тази информация'', посочи изпълнителният директор на "Автомагистрали" ЕАД на въпрос защо все още не са предоставени данни на Комисията за управлението на дружество.
Информацията е с голям обем и трябва да се приеме и подпише. Информацията се подготвя, в голяма степен тя е готова и може да бъде предоставена скоро, потвърди регионалният министър Петя Аврамова.
Дружеството "Автомагистрали" е участвало в публични търгове за ремонт на републиканската пътна мрежа, има подписани договори и изпълняват поддръжка и текущ ремонт на магистралите. Относно наемането на техника и закупуването на материали е нормална практика в строителството да се пренаема техника от фирми и да се използват контрагенти за използването на строителните материали. По закон "Автомагистрали" има право да възлага услуги до 20% на външни фирми, които са по-специфични за изпълнение, обясни министър Аврамова.
"Нормална практика е строителните фирми да не си купуват по 200 крана, 200 самосвала или 200 багера, само защото има да изпълнява някакъв обект. Практика е в този бизнес техника и персонал да се наемат и пренаемат", отговори министър Аврамова на въпроса на Манолова защо през дружество като "Автомагистрали" ЕАД с едва 13 багера и 4 валяка, да минават обекти на стойност 4,9 млрд. лв. само за периода 2018-2019 г.
"Автомагистрали" ЕАД не работи "само с наши фирми", както се опитвате да внушавате", каза още Аврамова. По думите й процедурите по пренаемане са описани ясно в Закона за обществените поръчки.
Мая Манолова обаче заяви, че "Автомагистрали" ЕАД е просто един "куфар, през който преминават 5 млрд. лв."
"1 млрд. лв. по-скъпо вероятно щяха да струват пътните обекти, които изгражда "Автомагистрали", ако не бяхме фиксирали цените, по които АПИ ни е възлагало работа и не бяхме авансирали фирмите", заяви шефът на "Автомагистрали". Причината е, че в течение на времето за изграждане на строителен обекти - обикновено 2-3 години, много цени се променят - на материали, на работна ръка, на суровини. "Така че това беше добро мениджърско решение", подчерта той в отговор на въпрос на Мая Манолова защо практиката е била такава.