Младите в София пътуват по всички линии за 250 лв. на година
Валидацията на картата или билета става задължителна при всяко качване в градския транспорт в София. Предвижда се глоба от 3 лева за пътуващите, макар да имат редовен превозен документ. "Целта е за застраховка при евентуален инцидент, но и така се трупат аналитични данни за натовареността на линиите", обясни Зафир Зарков от ГЕРБ, зам.-председател на комисията по транспорт.
Това изискване е част от промените в наредбата за обществения транспорт в София, с които ще се въведе нова тарифна политика. Тя все още не е влязла в сила, предстои да се одобри от Столичния общински съвет на сесията на 21 юли. Промените се предвижда да се въвеждат поетапно до 1 март 2023 г.
Хартиени билети за едно пътуване ще се продават от водачите или на касите на метростанциите, но на цена от 2 лева. "В цяла Европа билетът, купен от водача е най-скъп", аргументира се Зарков. Другият мотив бил така да се стимулират гражданите да купуват е-билети и карти. Хартиеният билет няма да се перфорира, а ще има QR-код и също ще се валидира при качване в премвозното средство.
Билети за време - от 30 и 60 минути, ще дават право гражданите да се прекачват на различни превозни средства като в последното ще могат да пътуват до края на маршрута, дори да се надвиши времето. Те ще струват съответно 1.60 и 2.20 лева. Средната продължителност на пътуване в градския транспорт сега е 24 минути.
"С билет за 60 минути от 2.20 лева човек ще може да пътува до даден магазин, да си напазарува и да се върне със същия билет", препоръча Прошко Прошков, общински съветник от ГЕРБ-СДС.
Месечните карти за една линия отпадат с мотива, че ще е по-изгодно вместо тях гражданите да си купят годишна от 365 лева за цялата градска мрежа. "Цената на дванайсет месечни карти за една линия ще е близка до новата годишна за всички линии", обясни Зарков. По този начин ще се стимулира по-честото ползване и на други превозни средства, добави той.
Картата за 10 пътувания за 12 лева също отпада, защото "вече ще може да зареждате е-картата с колкото пътувания желаете", препоръча Зарков. За отпадането на отстъпката от 4 лева, обаче, по думите му била виновна "икономическата ситуация".
Основният акцент в новата тарифна политика е ориентацията към младите и активните хора, които да купуват абонаментни карти.
За хората до 26-годишна възраст цената за цялата градска мрежа ще е 25 лева, а не 50 лева, колкото е обичайната цена. За тях годишната ще струва 250 лева, а не 365 лева, посочи Карлос Контрера от ВМРО, председател на комисията по транспорт. За родител на дете до 2 години, който ползва отпуск за отглеждането му, месечната карта ще е само 10 лева.
За учащи и студенти месечната карта ще е намалена с 60% и ще е 20 лева. Пенсионерите ще пътуват с 1 лев по-малко за един месец - картата се намалява от 26 на 25 лева, а за тези над 68 години тя се повишава на 10 лева.
Предвиждат се и 24-часова, 72-часова и седмична карта от понеделник до неделя, с цени съответно 6, 15 и 20 лева. Новост ще е и правото за ползване на буферен паркинг с превозен документ от наземен транспорт, а не само с метрото.
Предложените новости в наредбата тепърва ще се обсъждат в комисиите на Столичния общински съвет, а на сесията на 21 юли ще бъдат гласувани. Новите варианти на абонаментните карти се планира да влязат в сила от 1 септември, докато хартиеният билет от 2 лева и тези за 30 и 60 минути ще се въведат от 1 януари 2023 г. "Ще има два месеца гратисен период и от 1 март валидацията на всички превозни документи при качване ще е задължителна", разясни Зарков за "Дневник".