Национален координационен център ще следи за гонки на пътя

Веднага към мястото на надпреварата ще бъдат изпращани полицейски екипи

У нас
13:40 - 11 Февруари 2020
1761
Национален координационен център ще следи за гонки на пътя

Камерите за видеонаблюдение в София и по основните пътища в страната може да се свържат в обща система и кадрите да се гледат на едно място - в Националния координационен център за безопасно движение по пътищата.

Там вече има необходимата техника, която може и да се надгражда. Наблюдението в реално време ще помогне на трафика в столицата и в страната. Освен това ще лови любителите на гонки веднага - към мястото ще бъдат изпращани екипи на момента.

Това е една от посоките, в които ще се развива най-модерният център под ръководството на МВР. Повече от 4 месеца на едно място работят служители на 5 институции, които имат пряко отношение към пътната безопасност. Това са Пътна полиция, Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, пожарната и Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Всички те са обединени в Национален център за безопасно движение по пътищата.

Принципът на работа е следният - служител на всяка от институциите използва системите на ведомството си, за да координира информацията и действията на екипите му с тези на колегите си от останалите структури.

Как работи системата?

На 15 януари тир с олио се обръща на магистрала “Хемус” до Шумен. Сигналът, получен на тел. 112, се препраща и към центъра в София. Там служителят на Пътна полиция изпраща колегите си към мястото. Тръгват и пожарникари, Спешна помощ и АПИ - представители на всички институции, които работят в Националния координационен център. Системата е свързана с джипиесите на полицейските коли и показва техните координати и кога са пристигнали на мястото. Служителят на АПИ получава информация от колегите си за ситуацията на терен и информира, че има проблем за движението, защото едното платно на магистралата е препречено от ТИР-а, а по асфалта се търкалят туби с олио, някои от които са разлети. Веднага се организира обходен маршрут. През това време пострадалият шофьор вече е качен в линейката за болницата. 

Междувременно пристигналите на място полицейски екипи започват да въвеждат в таблетите данните за камиона и за шофьора. Информацията пристига в центъра в София. Служителят от автомобилната администрация веднага проверява цялото досие на шофьора и камиона в системата, с която работи - има ли технически преглед, в кой пункт, кога е извършен, валидна ли е книжката му и с какъв стаж е, има ли психопреглед, нарушения на пътя, лицензи и много други. Ако в конкретния случай се окаже, че шофьорът е нередовен, към мястото се насочва и екип на автомобилната администрация. Така за десетина минути след катастрофата в София е пристигнала и обработена цялата информация за произшествието, организиран е обходен маршрут, уведомени са всички институции на мястото на инцидента. След това те изпращат обратна информация към центъра в София.

“Идеята различни институции да работят денонощно заедно е по-добрата координация и синхрон при тежки инциденти - пожари, бедствия, аварии, ограничения, катастрофи, заледявания - всичко се насочва към нас. Службите тук работят заедно от получаването на сигнала”, казва гл. инсп. Владислав Павликянов.