Народният театър се похвали със 115 000 зрители и 600 изиграни спектакъла
Над 115 000 зрители посетиха близо 600 представления и гостувания на международни сцени през сезон 2024/2025, което превърна изминалата година в една от най-силните за Народния театър „Иван Вазов“, похвалиха се от трупата.
"Благодарим на публиката за подкрепата и нестихващия интерес към културата и нашето творчество. Затвърдихме позицията си на водеща културна институция не само в България, но и вече сме значима част от европейската сцена, на която показахме работата си десетки пъти. Това показват данните към края на театралния сезон, който беше отбелязан с извънредна дата на спектакъла „Хеда Габлер“, изигран пред пълна зала.
Репертоарът на сезон 2024/2025 привлече широка публика не само в София, но и в цялата страна и на редица престижни сцени зад граница.
От септември до средата на юли театърът реализира 20 турнета в различни български градове и взе участие в 13 национални и международни фестивали. Трупата обра овациите на публиката в Рим, Тбилиси, Ниш, Будапеща и други градове, които са домакини на престижни театрални фестивали и форуми – спектакли от афиша бяха представени пред международна публика, показвайки високо художествено ниво и разнообразие от теми и творчески подход. През приключващия театрален сезон Народният театър посрещна и световно признати имена в театралното изкуство", отчетоха от ръководството.
13 премиерни спектакъла бяха част от репертоара на Народния театър през този сезон, като някои от тях бяха реализирани под режисурата на световноизвестни артисти, а други са дело на утвърдени български режисьори и следващо поколение талантливи млади режисьори.
Сред популярните световни творци, които се изявиха пред българска публика, са Деклан Донелан и Ник Ормерод, Джон Малкович, Катрин Медлер, Мигел Валентин и Тимофей Кулябин.
Народният театър продължава да дава възможност на млади режисьори да се изявяват на неговата сцена и да получат заслуженото си място. Сезон 2024/2025 ще бъде запомнен със забележителния дебют на Голяма сцена на Боян Крачолов с „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ – спектакъл, който бързо се превърна във фаворит на по-младата публика и привлече нови зрители. Благодарение на Програма „Апостол Карамитев“ през сезона реализираха свои постановки и младите режисьори Елица Йовчева със „Съзвездия“, високо оценена от критиката, както и Любомир Колаксъзов с „Нечовек“, затвърждавайки стремежа на театъра да развива следващото поколение творци.
Само преди дни младите режисьори Боян Крачолов („Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“) и Крис Шарков („Елементарните частици“) взеха участие като официални представители на България на тазгодишното издание на Фестивала в Авиньон. Там те представиха свои идеи и концепции пред международни куратори и директори на театри, участваха в работни срещи, дискусии и обмен с водещи театрални творци и експерти, полагайки основите на бъдещи международни сътрудничества и гостувания на спектаклите им на европейски сцени.
Народният театър продължи да предлага на българската публика мащабни продукции, които надхвърлят традиционните представи за театрално преживяване. Постановки като „Медея“, в която зрителите са на сцената, на един дъх разстояние от актьорите, и „Безкрайните сцени“ – променаден спектакъл, който съживява пространствата на театралната сграда, пренесоха публиката отвъд класическата рамка на салона и ѝ дадоха възможност да се превърне в активен участник в действието.
Най-актуалната премиера – „Хеда Габлер“ показа нов стандарт в театралното изкуство и изключителен мащаб – действието се развива паралелно на Голяма сцена и десет различни локации в града, който е естествен и жив декор. Представлението под режисурата на Тимофей Кулябин и с участието на рекорден брой актьори от трупата е определяно като театралното събитие на годината и билетите за първите четири дати свършиха за дни.
Театърът беше отличен с общо 8 награди и 9 номинации в престижни категории, сред които Награда ИКАР 2025 за Водеща мъжка роля на Самуел Финци и за най-добър спектакъл – „Венецианският търговец“ на режисьора Явор Гърдев, както и Награда ИКАР за Майсторско техническо осъществяване за „Венецианският търговец“ и „Моби Дик“. Радина Кърджилова получи номинация за ИКАР за Водеща женска роля за „Медея“. Спектакълът „Венецианският търговец“ беше отличен и с Награда АСКЕЕР 2025 за Театрална музика на Калин Николов и за Сценография на Никола Тороманов, който получи признание и за работата си по „Елементарните частици“.
Народният театър беше удостоен и с Наградата на Министерство на културата за високи резултати в областта на театралния мениджмънт и творческата дейност, както и оглави класацията на Министерството за комплексна оценка на държавните културни институти със 140 от максималните 150 точки.
Сериозен акцент в работата на Народния театър през тази година продължиха да бъдат международните фестивали, чрез които талантът на българските творци достигна до публиката в редица престижни културни столици. Театърът отбеляза силно международно присъствие с участия в 11 фестивала и представяне на спектакли в 8 държави – Германия, Италия, Унгария, Словения, Черна гора, Сърбия, Северна Македония и Грузия.
Спектакълът „Елементарните частици“ на режисьора Крис Шарков гостува в рамките на три значими форума – Международния фестивал „Театър на кръстопът“ в Ниш, „СКУПИ“ в Скопие и в културната програма „Дни на България“ в Подгорица, Черна гора, където беше приет с изключителен интерес от международната публика.
С впечатляваща визия и режисьорски размах, спектакълът на Диана Добрева „Моби Дик“ бе включен в официалната селекция на един от най-престижните европейски форуми – Международния театрален фестивал MITEM в Будапеща. Представянето му на сцената на Националния театър на Унгария се превърна в кулминация на фестивалната програма.
Впечатляващо международно събитие беше и откриването на фестивала SOUTH EAST REVISITED в Оберхаузен, Германия със спектакъла „Мрак на края на града“ на режисьора Катрин Медлер, съвместна продукция на Народния театър и Театър „Оберхаузен“, с изключителното участие на актьори от българската трупа.
Наред с тези ключови участия, Народният театър представи продукциите „Бурята“, „Бащата“, „Боже мой“, „Неведение“ и др. в Грузия, Словения, Италия, Сърбия и Северна Македония, като част от гостуванията бяха насочени специално към българските общности в чужбина. С тази мащабна международна дейност през сезона театърът продължава да утвърждава своята мисия на културен посланик на България.
Тази година #СценаБезГраници – общата инициатива на Народния театър и платформата „Световен театър в София“ – предложи на публиката два пъти повече световен театър. Сред акцентите бяха „Медея“ и „Едип цар“ под режисурата на Деклан Донелан, както и „Йона“ на Силвиу Пуркарете с участието на световноизвестния японски актьор Кураносуке Сасаки. Така сцената на Народния театър за пореден път се превърна във врата към най-добрите световни постижения.
Една от важните теми по време на международните събития, в които театърът взе участие през годината, бе поставената под натиск свобода на културата, изкуството и на изразяването. Знакова беше и категоричната подкрепа на Европейската театрална конвенция в защита на артистичната свобода на Народния театър от опитите за налагане на цензура от крайнодесни групи през ноември при премиерата на „Оръжията и човекът“ на Джон Малкович. Непримиримата позиция срещу щурма на първата ни сцена обедини водещи театри и културни организации от цяла Европа в подкрепа на правото на Народния театър да определя репертоара си независимо.