Наздраве на феновете на пивото: В Чехия бирата е по-евтина от водата
Жителите на страната са най-големите консуматори на пиво в света

Чехия, една от водещите световни пивоварни държави, от години активно споделя своето пивоварно ноу-хау с експерти от цял свят. Тази инициатива, наречена „дипломация чрез бира“, е програма на чешкото правителство, стартирана преди шест години, съобщава Би Би Си.
Пивовари от Австралия, Канада и САЩ, като Лиам Тахени от Южна Австралия, признават, че „познанията за бирата и всичко, свързано с нея, са просто изумителни“ в Чехия. В рамките на петдневни визити, организирани от чешкото министерство на земеделието, те се срещат с микро- и макропивовари, производители на хмел, бармани и собственици на кръчми.
Чешката република, и по-специално регионът Бохемия, има вековни традиции в пивоварството, датиращи от поне 993 година. Въпреки че дълго време чешките бири бяха засенчени от белгийски и баварски стилове, както и от бума на IPA, страната напомня на света за своя експертен статут в пивоварството.
Към днешна дата чехите консумират повече бира на глава от населението от всяка друга нация в света, почти двойно повече от Австрия, която е на второ място. В много региони бирата е дори по-евтина от бутилираната вода, което допринася за гордостта на страната като световна дестинация номер едно за бирен туризъм.
След 41 години зад Желязната завеса, които затрудняваха разпространението на чешките бири в чужбина, чешкият стил започва да получава заслуженото си признание в индустрията. От 2019 г. мрежа от дипломати и пивовари работи за популяризирането на тези автентични бири – характеризиращи се като свежи, плътни, с горчив привкус, често с маслен послевкус и обилна пяна. Те също така насърчават чуждестранните пивовари да произвеждат бира в чешки стил.
Според Би Би Си, тази стратегия напомня на „Global Thai Program“, стартирана от Тайланд през 2002 г. за популяризиране на тайландската кухня в чужбина. Тази „кулинарна мека сила“ или „гастро-дипломация“, както я нарича The Economist, доведе до значителен ръст на тайландските ресторанти по света – от 5500 през 2003 г. до 17 500 през октомври 2023 г., като същевременно популяризира и самата страна.