Никой не вярва: „Лукойл” ще плаща 700 млн. данъци?

Икономика
13:57 - 22 Ноември 2022
2628
Никой не вярва: „Лукойл” ще плаща 700 млн. данъци?

Икономисти, енергийни експерти и политици са скептични, че бургаската рафинерия на "Лукойл" ще внесе 700 млн. лв. данък догодина, както и че цените на горивата ще тръгнат надолу. Такива уверения дадоха служебният кабинет и ръководството на компанията в понеделник.

Невижданият до момента за българската действителност данък печалба на бургаската рафинения, откакто е приватизирана, се дължи на добрата конюнктура по отношение на суровия руски петрол спрямо сорт "Брент" на борсата в Нидерландия, както и на промяна в работата - преминаване от преработка на петрол на ишлеме към изцяло собствено производство със собствена суровина.

Вълкът козината си мени, но нрава - не

Това написа в профила си във Фейсбук депутатът от ГЕРБ Делян Добрев - автор на законопроекта за т.нар. 1 лев данък за всеки литър гориво

"Лукойл/Литаско щели да насочат печалбите към България и да платят 700 млн. лв. данъци, ама догодина (тате ще ми купи колело, ама друг път). Първо, не трябва да са 700, а 1200+ млн. лева. Второ, няма да са 700 милиона, по-скоро може да са 0 милиона, защото тази договорка зависи от добрата воля и сръчността на счетоводителите на Лукойл/Литаско.

Трето, ако Лукойл/Литаско искат да ни докажат, че са добронамерени да внесат 1,2 млрд. лв. за тази година доброволно, преди да сме ги пуснали в кошарата.

Четвърто, ако не ги внесат доброволно, какво правим? Свръхпечалбите от февруари до сега опрощаваме ли им ги?

Пето, как ще компенсирате уязвимите домакинства като няма нов бюджет?

Шесто, кой ще е виновен догодина като се окаже, че със счетоводни операции са скрили печалбата? Или разчитаме на късата памет на избирателя?

Седмо, преди 9 месеца Ви казахме, че Лукойл/Литаско ни обират с лев на литър под благосклонния поглед на "промяната". Това вече се признава от всички!

Сега Ви казваме, че оставяте всички козове в Лукойл и Литаско - идеята е глупава и няма да работи", пише във ФБ Добрев, който също вероятно разчита на късата ни памет за това, че ГЕРБ управлява 12 години, без да положи дори усилия да накара "Лукойл" да плаща данъци у нас.

Руският суров петрол трябва да остава на българския пазар, за да паднат цените на горивата у нас, написаха в специална позиция от "Продължаваме промяната" по темата.

Кабинетът на Кирил Петков наложи през юли забрана за износ на продукцията на "Лукойл" от руски петрол от 5 декември и сега твърдят, че отмяната на тази забрана, каквото се кани да направи служебния кабинет,  нарушава условията на дерогацията, договорена с Европейската комисия.

От ПП припомнят, че "идеята на договорената от кабинета „Петков“ дерогация е ценовото предимство на горивата, произведени от руски суров петрол, да остава на българския пазар! Също така е важно да подчертаем, че без дерогацията, България щеше да е длъжна от 5-и декември да спре вноса на руски суров петрол, което щеше да доведе до недостиг на петрол и петролни продукти в страната."

Това е договорка от типа и вълкът сит, и агнето цяло е мнението на Владислав Панев от "Зелено движение", съпредседател на ДБ.

"Добра новина е, че "Лукойл" се съгласи да си изпълнява задълженията в България и да си плаща данъците – нещо, което не е правила от 2007 г. досега. За първи път тази година обяви, макар и символична, печалба от 70 милиона лева.

Но 700 млн. лева данък върху печалбата за догодина е едно прогнозно число. То може да се получи при натовареност на рафинерията "на макс", ако правителството наистина договори продължаване на дерогацията за продажба на произведени от "Лукойл" нефтопродукти, както и ако се запази маржът между "Уралс" и "Брент". Такъв марж има и сега, но защо не се отразява на цените на бензиностанциите?", коментира Панев пред БНР.

Според него изобщо не е ясен казусът с изключението от забраната за износа на нефтопродукти и дали от декември това ще бъде възможно.

"Нещата висят във въздуха. Тези 700 милиона лева не са птичка в ръката в никакъв случай", казва Панев. И припомня предложението на ДБ: "Ние предлагаме още от пролетта облагане на цялата разлика между сорт Брент и сорт Уралс, което е 1 млрд. долара.

Така че договореността между служебния кабинет и ръководството на "Лукойл" е изпреварващ удар, за да може да прекрати и исканията – и нашите, и на други парламентарни партии, за по-справедливо облагане на тези свръхпечалби.

Всъщност ние облагайки само една част от тях, насърчаваме още по-голям внос на руски нефт, без това да се отразява на бензиностанциите". По сметките на Панев, ако тези 700 млн. лв. се разпределят при сегашното действие на компенсациите - отстъпката от литър гориво ще е 50 ст.

"Доколкото разбираме се обмислят отстъпки и за пътуващите с обществен транспорт. Ако отстъпките отидат към ваучери за автобуси и влакове, това ще е по-справедливо", смята Панев.

Решението е поставяне на рафинерията под специален надзор е мнението на Мартин Владимиров, енергиен експерт от ЦИД.

"Повече от десетилетие Лукойл Нефтохим не плащаше никакъв корпоративен данък в държавата. Сега става ясно, че това рязко ще се промени, защото нямало да има трансферно ценообразуване. Но това не е така - трансферното ценообразуване продължава да съществува, защото собственикът на рафинерията е отново в Холандия и ще има преразпределие на печалбата извън България.

Да, схемата се видеоизменя в сравнение с последните две години, в които собственик на суровия петрол и на горивата бе "Литаско" и изобщо не оперираше в България, така че по никакъв начин НАП не можеше да наложи корпоративен данък върху тази компания.

Каква е обаче гаранцията, че българските власти отново ще упражняват контрол над тази печалба и "Лукойл" ще плаща данъци? През последните 9 месеца видяхме, че Русия и руските компании не изпълняват ангажиментите си към клиентите им в Европа - било то на природен газ или на суров нефт.

Единственият път за защита на националната ни инфраструктура, а рафинерията е една от тях, е поставяне на рафинерията под специален надзор - както го направи Германия и както е на път да го направи Италия.

Това е единственият начин да си гарантираме, че ние няма да заобикаляме санкции, т.е. че България няма да се превърне в Троянски кон на Русия. Това е гаранция, че реално печалбата ще остава при българските данъкоплатци и че няма да има контрабанда на горива, каквато се случва в момента.

А тази контрабанда ще се засили след 1 януари. Защото ЕС няма да позволи избягване на забраната за износ на крайни продукти с произход от руски нефт. Няма държава от ЕС, която ще позволи внос на такива горива, освен това има система за мониторинг. Така че заплахата на "Лукойл" да спре работата на рафинерията е добре дошла за България - нека да спре работата. Има си механизми, с които българската държава да поеме контрол над рафинерията и ако иска да я продаде на друг", коментира Владимиров пред бТВ.

Икономистът Красен Станчев също е скептичен, че дружеството може да плати седемкратно по-висок данък печалба. "ДДС от горива е с по-голяма тежест за бюджета, отколкото данък печалба. И ако се постигне целта да за падане на  цената на горивата, то и приходите от ДДС ще паднат. Очаквам по-скоро задържане на цената на горивата", коментира по Нова тв Станчев.

Според него държавата трябва да издейства изключение от забраната за износ на горива от руски петрол. "Ясно е, че ако няма износ, предприятието ще бъде принудено да затвори. Неслучайно "Лукойл" се обяви против войната в Украйна, защото продава в цял свят, има няколко рафинерии в Европа, а руският нефт трудно може да бъде заменен.

Макар че проблемът с износа на горива е решим - Лукойл винаги може да създаде компания в България, която да купи горивото от рафинерията и след това да го изнесе".

"Държавата трябва да каже какви компенсации дава на "Лукойл" за потребление на електроенергията всеки месец", настоява бившият министър на икономиката Лидия Шулева. "Трябва ли да продължи да ги взима? Да не се окаже, че сумата е колкото данък печалба, които очакваме да внесе", предупреждава тя.