НКЖИ предвижда пълна рехабилитация на жп трасето София-Драгоман
Стойността на договора за строителство е 275 милиона лева без ДДС
Плановете за железопътното трасе София–Драгоман са то да бъде цялостно ремонтирано, което ще осигури по-бърза връзка със сръбската железопътна система.
Това обяви пред БТА инж. Иван Бакалски от Национална компания "Железопътна инфраструктура", който направи първа копка за рехабилитация на железопътната линия от пристанище "БМФ порт Бургас" до жп гара "Владимир Павлов" в Бургас.
По думите му страната ни следи внимателно развитието на Коридор №8, който трябва да свърже Черно море с Адриатическо по направлението Дурас – Тирана - Скопие – София – Бургас/Варна, но в същото време отчита и натовареността на основното жп трасе, което Сърбия предлага за връзка с вътрешността на континента.
"Важният коридор, които се използва много активно, тоест влаковете се движат основно по него, е коридорът през Сърбия.
Знаем, че в момента се договаря реконструкция на трасето от сръбска страна, за да може връзката с Унгария да стане по-бърза. Действително там, особено до Ниш, трасето не е в добро състояние, наскоро станахме свидетели и на инцидент, след който страната ни помогна за по-бързото възстановяване на движението", каза инж. Бакалски.
По думите му вече е изготвен проект за пълна рехабилитация на българското трасе до сръбската граница по направлението София-Драгоман.
Плановете са то да бъде разширено и модернизирано за постигането на значително по-високи скорости на движение на влаковите композиции.
Финансирането, уточни Бакалски, трябва да бъде осигурено в рамките на новата Оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 година.
Междувременно вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов даде старт на проекта за строителство на участъка от Петърч до Драгоман е част от жп магистралата до Сърбия и европейския коридор "Изток – Запад". Той изтъкна, че това ще допринесе за по-силна икономика, за удобства на гражданите и за по-чиста природа.
С тази мащабна европейска инвестиция ще се подобри свързаността на България с държавите от централна и западна Европа и ще се повиши конкурентоспособността на железопътния транспорт.
Обект "Строителство на железен път, контактна мрежа и съоръжения на жп участък Петърч - Драгоман, проектиране, строителство и авторски надзор на системи за сигнализация и телекомуникации на участък Волуяк - Драгоман" се осъществява със съфинансиране от Кохезионния фонд, чрез Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 година.
Стойността на договора за строителство е 275 милиона лева без ДДС, а негов изпълнител е "Терна" АД.
От Министерството на транспорта очакват, когато проектът бъде изпълнен, да даде нова визия на железопътния сектор на България.
Мартин Георгиев, директор на Дирекция координация на програми и проекти в Министерство на транспорта и съобщенията и ръководител на управляващия орган на Оперативната програма, поясни:
"След като проектът бъде реализиран, времето за пътуване между София и Драгоман ще се намали наполовина.
Ще бъде изградена нова жп гара Сливница и ново приемно здание Петърч. Гарата в Алдомировци ще бъде реконструирана. Предвижда се и повишаване на безопасността. За да бъде сведен до минимум шумът за живеещите в района на гарите, ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения".
Вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов даде старт на проекта и изтъкна, че той ще допринесе за по-силна икономика, за удобства на гражданите и за по-чиста природа