Нов живот за „Orient Express”
Френските железници възстановиха прочутия луксозен влак и обмислят какво да е бъдещето му
Оригиналният Orient Express, който от 1883 г. до 1977 г. е пътешествал със заможни туристи между Париж и Истанбул, ще получи нов живот. Дават му го френските държавни железници (SNCF), които са наследили останалото от някогашния бляскав парен експрес. На 15 май, на парижката гара „Изток” (Gare de l'Est), те представиха 7 реставрирани вагона Pullman, които са били част от състава, съобщи сайтът на държавния железопътен превозвач.
Елитарният влак, прославен в романа на Агата Кристи и в заснетия по мотивите му едноименен филм „Убийство в Orient Express (на американския режисьор Сидни Лъмет), много рядко е бил достъпен за широката публика. Извън пътешествията, луксозните му вагони, произведени през 20-те години на ХХ век и оформени в стил арт деко, рядко са напускали депото край френската столица. За последно SNCF дават възможност за свободен достъп до композицията във френската столица през 2014 г. И привличат интереса на 250 000 души…
Това провокира управата на компанията да създаде специален филиал и неговите специалисти започват мащабна реставрация на историческия подвижен състав. Досега за тяхното обновяване са похарчени 14 млн. евро. От държавния превозвач на Франция вярват, че скоро влакът, превърнал се в символ на разкоша и жп воаяжите за „крале”, отново ще може да се отправи на път след 40-годишна пауза. Амбицията е той пак да започне да пътува по различни дестинации в Европа.
SNCF купи търговската марка Orient Express още през 1977 г., когато „Международната компания за спални вагони” (Compagnie Internationale des Wagons-Lits) прекрати експлоатацията на състава. До тогава, той е осъществявал периодични пътувания от Париж до Истанбул, първо през Виена, а по-късно – през Венеция. Едва през 2011 г. обаче френските държавни железници се замислиха над възстановяването му и започнаха да издирват и изкупуват оцелели вагони.
Историкът Артюр Мететал, който отговаря за историческото наследство в SNCF, след дълги проучвания открива всички емблематични вагони, изоставени край полския град Малашевице, близо до границата с Беларус. Той установява, че съставът някога е бил купен от швейцарския бизнесмен Алберт Глат, който мечтае да възобнови легендарната композиция и дори да я пусне по трасето на Транссибирската жп магистрала. Ала не му се удава и се разделя с нея…
Французите проявяват интерес към забравения влак в началото на 2016 г. По това време той вече 8 години стои изоставен там, на резервна жп линия, но всичките му 13 вагона са в добро състояние. Негов собственик вече е германец. Той се съгласява да предаде на SNCF своето съкровище срещу няколко милиона евро. По-късно френските железници изкупуват от същия човек още 3 ретро вагона.
Сега SNCF разполага с пълноценен Orient Express, включващ 9 спални вагона, 4 салон – вагона, два багажни и един вагон-баня. От тях на 15 май в Париж бяха показани вагон-ресторантите и салонните вагони във вида, който са имали по време на снимките на филма „Убийство в Orient Express” през 1974 г.
В действителност салонни вагони никога не е имало в прочутия състав, пътувал между Париж и Истанбул. Историкът Мететал уточнява, че те са включвани в композицията само при пътувания по кратките маршрути (като Париж – Лазурния бряг). Но заради кинолентата именно те стават емблемата на прочутия влак по цял свят.
Френските железници още не са решили окончателно какво да правят с реставрираното богатство. Двоумят се дали пак да извършват жп пътешествия или да го превърнат в музей. Съобщават, че решението ще се вземе през лятото. До тогава ще бъде проведена диагностика и оценка на техническото състояние на вагоните, за да се разбере при какви условия могат активно да се експлоатират и дали отговарят на съвременните изисквания за безопасност в Европа.
Железопътни воаяжи на борда на аналогични луксозни вагони Pullman от години се осъществяват на Стария континент с няколко други луксозни ретро състави. Водещ сред тях е двойникът на оригиналния Orient Express – Venice Simplon Orient Express, който от години пътува между Париж, Лондон, Кале, Венеция и Верона. Той принадлежи на частния туроператор Belmond и е композиран от сходни, реставрирани ретро вагони.
Минималната цена на пътуване с него е 2 500 евро. Жп воаяжът от Париж до Венеция в отделно шикозно купе пък излиза 6 000 евро… Неотдавна компанията беше придобита от френския гигант LVMH – един от световните лидери в производството на широка гама луксозни стоки. Но дейността й продължава.
Снимки: БДЖ