Около Уран може да има живот

Нови доказателства сочат за възможна обитаемост на спътниците на планетата

18:28 - 07 Май 2023
Около Уран може да има живот

Астрономите изследват много обекти в космоса, но когато става въпрос за ледени гиганти като Уран, учените се сблъскват с проблеми. Скорошно проучване, публикувано в Journal of Geophysical Research: Planets, дава нов поглед към най-големите луни на Уран.

Анализирани са данни от космическия кораб Voyager 2 на НАСА през 80-те години на миналия век, както и данни от други космически мисии и наземни наблюдения. Целта е да се разбере дали съществуват океани на най-големите луни на Уран.

Резултатите от изследването показват, че четири от петте най-големи луни на Уран, включително Ариел, Умбриел, Титания и Оберон, вероятно съдържат океански слой между ядрото и ледената кора. Този слой на океана може да съдържа достатъчно топлина, за да осигури потенциална обитаемост. Миранда, петата по големина луна, също може да има океан, но е загубила топлина и сега е напълно замръзнала.

Едно от ключовите открития на изследването е, че океаните на най-големите луни на Уран може да съдържат в изобилие хлориди и амоняк, който действа като антифриз. Солите, които също могат да присъстват във водата, са друг възможен източник на антифриз, поддържащ съществуването на вътрешните океани.

Интересно е да се отбележи, че вътрешността на луните на Уран е достатъчно изолирана, за да поддържа вътрешната топлина, необходима за съществуването на океаните. Мантиите на Титания и Оберон са способни да излъчват горещи течности, което вероятно прави океаните достатъчно топли за потенциална обитаемост.

Това е важно откритие за астрономията, тъй като означава, че вътрешните океани на най-големите луни на Уран може да имат подходящи условия за живот. В бъдеще учените може да използват тези открития, за да търсят живот на други големи планетарни луни в Слънчевата система. Необходими са повече изследвания, за да се потвърди наличието на живот в тези океани.