Омбудсманът пита МЗ: Защо в аптеките липсва инсулин?

Лекарствата се използват масово и за отслабване

Актуални новини
11:32 - 27 Юли 2023
2596
Омбудсманът пита МЗ: Защо в аптеките липсва инсулин?

Омбудсманът Диана Ковачева сезира здравния министър проф. д-р Христо Хинков за десетки жалби от граждани - диабетици, които алармират, че в аптечната мрежа липсват животоподдържащи инсулини за лечението на Захарен диабет. Проф. Ковачева поиска проверки по конкретните жалби и при констатиране на пропуски или нарушения настоява за незабавни мерки по тяхното отстраняване.

Единият от липсващите лекарствените продукти е "Оземпик инжекционен разтвор 1 мг“, т.нар. писалка, широко използвана от много хора не по предназначение, а за бързо и рязко отслабване. Така хората, които действително се нуждаят предвид заболяването си, остават без лечение.

"Липсата на това лекарство и невъзможността да се набави адекватен заместител води до застрашаване живота на българските граждани, които имат нужда от него“, жалва се гражданин от гр. Русе на омбудсмана и настоява да получи информация "кога ще бъдат организирани доставки по аптеките в България“. Той е разтревожен, защото е попаднал на информация за очаквана доставка в началото на м. август, но тя била изтеглена с две седмици и пита дали това в действителност е така. В този дух са и останалите жалби, свързани с препарата.

"Като национален омбудсман, бих искала за пореден път да изразя силното си безпокойство от постъпващите в институцията жалби и сигнали от граждани по повод липсата на лекарствени продукти в аптечната мрежа, в това число инсулини и нарушени техни права като пациенти и здравноосигурени лица и в тази връзка отново настойчиво да препоръчам да бъдат обсъдени и предприети мерки, с които да се гарантира в дългосрочен план правото на гражданите на достъп до използваните за лечението им лекарствени продукти. Бих искала да обърна внимание, че посоченото лечение е животоподдържащо, а прекъсването му, както и смяната на терапията, крие сериозни рискове за живота и здравето на пациентите“, пише омбудсманът до министър Хинков.

Проф. Ковачева го информира за редица случаи на потърпевши от цялата страна, които търсят различен вид инсулин, на конкретна фармацевтична компания, като бавнодействащия Tresiba 100 IU/ML, бързодействащия Fiasp 100 IU/ML, Humalog 3 ml, Novorapid, Insulatard и др.

Тя подчертава, че в Годишния доклад за дейността на омбудсмана за 2022 г. е отправила препоръка за анализ на причините за липсата и недостига на

лекарствени продукти в аптеките, за предприемане на мерки, в това число нормативни промени, за тяхното предотвратяване, както и гъвкав механизъм за своевременното им осигуряване.

Сред сигналите, които илюстрират големия проблем с липсата на инсулини в страната, е този на гражданка от гр. Рила с Диабет тип 1 от 2004 г., която се жалва на обществения защитник, че от една година среща проблем с намирането на инсулин Tresiba на фирмата "Ново Нордиск“.

Тя пише: "Днес реших да потърся съдействие отнякъде след поредното търсене в аптеките в гр. Рила, гр. Благоевград и гр. София. Звънях на Изпълнителната агенция по лекарствата може би около 10 пъти след препращане от тях на различни номера с обяснение на проблема и от всички телефони получих един и същ отговор, че при тях няма регистриран сигнал за липса на инсулина и че те не осъществяват контрол на фирмите, след което ги попитах кой трябва да подаде сигнал за липсата на инсулина и получих отговор, че сигналът трябва да го подаде фирмата доставчик. След разговора с тях реших да позвъня на Министерство на здравеопазването, оттам получих същия отговор - не могат да ми помогнат с нищо, да търся фирмата, която го доставя, те не контролират фирмите и ако искам пак да се обадя на Изпълнителна агенция по лекарствата, дадоха ми и номер, на които да позвъня. Позвъних и от там получих същия отговор - те не контролират доставките и няма с какво да помогнат. След това реших да се обадя на "Ново Нордиск“, там ми вдигна една жена, която не се представи, след обяснение от моя страна ми каза, че са направили зареждане и няма проблем с инсулина, аз повторно се опитах да й обясня, но тя не ми даде шанс и ми затвори телефона“, жалва се гражданката с молба за помощ "за справянето с тези институции, прозрачност на процедурите и достъпен инсулин за всички диабетици“.

Друга гражданка от гр. Кърджали моли омбудсмана за съдействие "за нормализиране на доставките на бавнодействащия инсулин Tresiba 100 IU/ML и бързодействащия инсулин Fiasp 100 IU/ML“.

Човек от София пък алармира, че "всяка година, за по няколко месеца, редовно изчезват от аптечната мрежа животоспасяващи препарати за диабетици и други хронични заболявания“. Той е притеснен, защото от два месеца отново липсва Humalog - 3ml, както и още няколко инсулина.

"Хумалог ми е необходим, за да живея. Използвам инсулинова помпа и на месец са ми необходими 6, а вече и повече флакони инсулин. Доскоро липсваше и Калимин, който няма заместител и е критичен за рядкото заболяване Миастения гравис, от което страда партньорката ми. Инсулините трудно се подменят и отнема поне месец заради административни изисквания и условия, които се проверяват и одобряват от комисии. Но това не винаги е възможно, защото не всички инсулини се приемат добре от организма и подмяната може да се окаже изключително труден и опасен за здравето процес“, пише софиянецът и иска забрана за паралелния износ на инсулини, Kalymin и други критични медикаменти, защото от тях зависи работоспособността и живота, на голям брой български граждани. Той настоява още

да се вкарат в забранителния списък всички животоспасяващи медикаменти за диабетици, раково болни и други хронични заболявания, за които се предписват животоспасяващи медикаменти.

Друг граждани от Харманли пък иска информация за липсващи инсулини Fiasp и Tresiba в аптечната мрежа в града и посочва, че "проблемът е периодичен и това води всеки месец в натрупване на закъснението за получаване на съответните медикаменти на нуждаещи се хора, в конкретния случай с Диабет тип 1!“

В жалба от гр. Стамболийски гражданин пише от името на стотици: "От вече половин година диабетиците, лекувани с инсулин Тресиба, биваме връщани от аптеките с думите, че нашият необходим инсулин липсва от аптечната мрежа и да проверяваме регулярно за неговата доставка. С всеки изминал месец вместо да се нормализира ситуацията, става все по-трудно. След като вчера (21 юли 2023 г.) за трети пореден месец инсулинът липсваше в "моята“ аптека, бях принуден да посетя още 5 други аптеки от околността и се обадих по телефона на над 20 аптеки в цял Пловдив, търсенето приключи без резултат. Инсулинът го нямаше наличен, дори не се знае кога и дали ще го има скоро. Това не е проблем само за гр. Пловдив, а за цялата страна! Количествата, които доставят са крайно недостатъчни и ние диабетиците трябва едва ли не да се надпреварваме кой ще го вземе преди другия. Това не е медикамент, който можем да заместим с аналог, нито да пропуснем приема му!“.

И жена от Варна алармира за недостиг на някои от инсулините в аптечната мрежа – Tresiba, Fiasp, Novorapid и Insulatard. Тя подчертава, че "за един диабетик инсулинът е жизненоважен и когато не може да бъде осигурен навреме, изходът може да е фатален. През последния месец в над 10! аптеки в град Варна получавах отговор "Тресиба липсва по складовете“. Проблемът е не само във Варна, но и в останалите градове на страната. Моля да се направят проверки и да се вземат спешни мерки за да могат хилядите диабетици в България (сред които и не малък брой деца!!!) да получават жизненонеобходимия медикамент навреме и в необходимите количества“.

Това са малка част от жалбите на граждани до омбудсмана, в които хората се жалват за нарушени техни права като пациенти, че са дискриминирани и животът им е застрашен заради "безхаберието на институциите“.

"Във връзка с жалбите, със загриженост за правата на гражданите и с разбирането, че засягащите ги въпроси следва да бъдат разглеждани от органите и институциите справедливо, безпристрастно и в разумен срок, на основание Закона за омбудсмана, се обръщам към Вас с препоръка да разпоредите извършване, в кратък срок, на проверка по изложеното, при констатиране на пропуски и нарушения – за предприемане на съответни мерки, като очаквам и гражданите да бъдат подробно информирани по поставените от тях въпроси и обсъдените и предприети мерки за тяхното решаване“, пише още омбудсманът до здравния министър.