Първо в Lupa.bg: 15% от българчетата избират чужди университети

Едва половината от тях се връщат за реализация у нас

Актуални новини
12:45 - 02 Октомври 2019
3699
Първо в Lupa.bg: 15% от българчетата избират чужди университети

15% от българските ученици отиват да учат висшето си образование  в чужбина, а сравнително половината от тях се връщат за реализация у нас. Това заяви пред журналисти мениджърът по висше образование Николай Христанов дни преди започване на традиционния форум „Световно образование”, предаде репортер на Lupa.bg.

По думите му интересът към обучението в Европейския съюз се засилва с всяка изминала година, а това от своя страна се дължи на по-новите и иновативни специалности, които се предлагат.

„Намираме се в края на периода за изпълняване на Стратегията за развитие на образованието 2020, а и все повече университети предлагат програми на английски език, затова е нормално да наблюдавам този ръст на студенти”, категоричен е Христанов.

Според него Брекзит също е голям фактор завършващите ученици да избират университети във Великобритания – заради притискащото време.

Запазва се тенденцията за ранно планиране на кариерата, като кандидатурите за последната година от десетокласници са нараснали с 30% спрямо изминали години.

Сред най-предпочитаните специалности от кандидат-студентите на Острова са компютърни науки, уелнес, здравословен начин на живот, икономика и маркетинг, а Лондон е най-предпочитаната дестинация за взимане на бакалавърска диплома. От своя страна челното място за желани университети се държи от Оксфорд и Кеймбридж, където местата обаче са силно ограничени.

„Ако децата искат да учат във Великобритания и се случи, както е планирано към момента, Брекзит без сделка, ще трябва да си направят регистрация за временна уседналост до юни 2021 година. Така техните права като студенти и работещи наред с обучението ще бъдат запазени за този период”, каза мениджърът по висше образование Стефка Златева.

Тя уточни, че заради Брекзит 15 университета на Острова вече предлагат по-кратки двугодишни програми на засилено обучение, които са еквивалент на три и четиригодишните.

Наред с Великобритания, Холандия също държи лидерското място по избор от младежите. За там се наблюдава също ръст на желаещите български кандидат-студенти, тъй като ВУЗ-овете предлагат все повече специалности на английски. Наред с това се запазва политиката на страната за първата година от обучението студентите да заплащат 50% по-ниски такси.

Така, за два семестъра българският студент заплаща 2143 евро в случай, че не е спечелил дофинансиране, което се отпуска ако семейният доход на младежа не надвишава 30 000 евро. При този вариант неговото обучение става напълно безплатно за целия период на обучението.

За тази учебна година в Холандия са заминали 3126 студенти на фона на 470 през 2007 година.

Най-желаните специалности там са психология, бизнес икономика, графичен и интериорен дизайн, медии, комуникации, компютърни науки, спортен мениджмънт, мениджмънт на събития и авиоинженерство.

Поради засиления интерес университетите вече предприемат селективен подбор и ограничен прием на кандидати.

Сред фаворитите остават Дания и Швеция, където образованието е достъпно и все още напълно безплатно.

„ Дания повиши изискванията за владеене на английски език и въведе квоти за програмите”, уточни Николай Христанов.

Най-желаните специалности за Дания са маркетинг мениджмънт, туризъм и хотелиерство, както и инженерните специалности.

Във Франция и Белгия се провежда обучение на френски език, а тенденцията за двете страни е увеличение на чуждестранните студенти.

От своя страна Испания и Италия привличат всякакви студенти, като с всяка изминала година разширяват портфолиото си на програми на английски език.

„Най-големият проблем сред кандидат-студентите е, че се влияят мода в избора на специалности, което е грешен подход”, коментира експертът Таня Илиева.

Що се отнася до средното образование, специалистите бяха категорични, че българските училища се опитват да уеднаквят стандартите си със западните школа, което е добра тенденция.

Те съветват още родителите да поемат инициатива още в прогимназията да изпратят детето си на разменна програма поне за един срок. Така няма да се засегне обучението за така важните матури, а в същото време малчуганът ще се запознае с нови методи на обучение, със специфичната терминология на съответния език, както и по-лесно ще преодолее културните различия.

На детето ще по-лесно да се интегрира ако реши да замине да следва висшето си образование извън страната, обосноваха се специалистите.

Снимки: БТА