Плачат си за бойкот: Големите вериги - милиардни обороти и безобразни печалби (ШОКИРАЩИ ЦИФРИ)

Ненормалната ценова политика на хипермаркетите докара протести на Балканите, някой може и да изгори

Новини
15:40 - 07 Февруари 2025
5692
Плачат си за бойкот: Големите вериги - милиардни обороти и безобразни печалби (ШОКИРАЩИ ЦИФРИ)

Невиждани до момента бойкоти на големите (разбирай и чужди) търговски вериги тресат Балканите. Акцията засега заобикаля България, но това може да се промени само след седмица - на 13 февруари е обявен подобен протест и у нас.

Разбира се протестът не е самоцелен, а е предизвикан от крайно несправедливите ценови политики на споменатите търговски вериги. Напълно лишено от всякаква икономическа или каквато и да е друга мисъл, цените на хранителните стоки в най-бедните държави в Европа са най-високи.

При това основните храни са поскъпнали с над 120% за последните 5 години.

Това напоследък дори „разтревожи“ властта в България и се чуват гласове за озаптяване на непрекъснато повишаващите цени, които родната статистика упорито се прави, че не забелязва, устремена вероятно да докара ключовия показател „инфлация“ за влизане в Еврозоната до мижавите 3 процента. 

България има нов лидер в търговията на дребно: след като 13 години „Кауфланд“ имаше най-високи приходи, през 2024 г.

оборотът на „Лидл“ е надскочил с малко този на конкурента си.

Лидл е новият шампион по оборот

За промяната съобщи за анализаторът Владимир Чириков. Той не посочи конкретни числа, но уточни, че преднината е крехка, а първенецът достига близо 3 млрд. лв. брутен оборот.

Отчетите за 2023 г. показват, че разликата в приходите е едва 160 млн. лв., като лидерът е с 2,4 млрд. лв. При среден ръст 7-10% на пазара за миналата година, според различни агенции и експерти, това означава, че

и „Лидл“, и „Кауфланд“ вероятно са с приходи над 2,5 млрд. лв. през 2024 г.

Разликата до 3 млрд. вероятно идва през отчитането на ДДС в оборота. Заговориха дори за таван на надценките на хранителни стоки. Тази теза застъпи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов, като за неразбралите пишман икономисти и анализатори уточнява, че

става въпрос за таван на надценките, а не на цените.

И за да им стане съвсем ясно дава простичък пример: Един производител продава продукцията си за един лев, например, но когато стигне до супермаркета, цената става четири, дори пет. Тези огромни надценки не са просто транспортни разходи – те са безобразни печалби.

Именно безобразните печалби са в основата на броженията и у нас, и в другите балкански държави.

На 14-ата си година в България, през 2024 г. „Лидл“ вече е лидер на пазара, след като 13 поредни години преди това там се беше закотвил „конкурентът“ му „Кауфланд“. Ако се погледне общият бизнес на германския собственик на двете вериги в страната - Schwarz Gruppe,

числото надхвърля 5 млрд. лв.

(Собственикът на „Лидл“ и „Кауфланд“ Schwarz Group е най-голямата търговска верига в Европа.) Макар че са с една компания майка, „Лидл“ и „Кауфланд“ у нас работят отделно и имат „поведение на конкуренти“. Заедно двете дружества държат близо една трета от

търговията с бързооборотни стоки в страната, оценявана на 15-16 млрд. лв.

Впрочем нашите „Кауфланд“ и „Лидл“ са намерили достойно място в Топ 100 на компаниите по приходи в Югоизточна Европа за 2023 г.

Оборотът на „Билла България“ е 1,423 млрд. лв. през 2023 г. (обобщени данни за изминалата 2024 г. все още не са налични). За десетте месеца на 2024 веригата отчита 6,6% ръст на оборота.

През 2023 година „Метро“ има оборот от над 1,1 млрд. лв., което е ръст от 14% спрямо предходната година. 

Темата с печалбите на веригите хипермаркети в България е широкообсъждана в последните години. И понеже компаниите са чужди, интересно е в каква посока изтичат печалбите.

Ето какви са официално оповестените им печалби (за 2022 г., оставяме читателите сами да преценят доколко достоверни са данните):

1. Кауфланд - 122 млн.;

2. Лидл - 89 млн.;

З. Метро - 21,5 млн.;

4. Фантастико - 8,4 млн.;

5. Т-market - 25 млн.

Клубът на милиардерите 

42 компании у нас са отчели оборот от по над 1 млрд. лева през 2023 г., показват данните на Информационната система за българските предприятия на БСК. 11 от тях са с приходи над 2 млрд. лева.

Най-голямата българска компания отново е „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД с 8,639 млрд. лева оборот. Това е огромен скок спрямо отчетеното през 2022 г. (2,177 млрд. лева).

Челната тройка се оформя от търгуващата с горива на едро и на дребно „Лукойл-България“ ЕООД (6,310 млрд. лева).

На четвърто място е заводът за биодизел „Астра Биоплант“ в Сливо поле (4,019 млрд. лева, значително по-малко от над 7-те милиарда лева приходи за 2022 г.), на пето - Националната електрическа компания (3,470 млрд. лева).

Останалите от челната десетка са:

  • БиЕй Глас България АД - 2,980 млрд. лева;
  • Булгаргаз ЕАД - София - 2,565 млрд. лева;
  • АЕЦ Козлодуй ЕАД - 2,529 млрд. лева;
  • Кауфланд България ЕООД енд Ко КД - 2,437 млрд. лева;
  • Лидл България ЕООД енд Ко КД - 2,276 млрд лв.

Сред другите в Топ 30 са „Сакса“ (от сектора на горивата, №11 в класацията), Банка ДСК (№16), „А1 България“ (№18), ТЕЦ „Марица Изток 2“ (№19) и „Билла България“ (№29).

Някой може и да изгори

Третият бойкот на скъпите продукти остави без клиенти големите магазини в Загреб, Сплит, Карловац и Чаковец. В същото време големите вериги са проверявани дали спазват правителственото решение за ясното обозначение на 70 продукта със замразени цени.

Нов бойкот на супермаркетите има и в Северна Македония, предаде агенция МИА. Това е втората потребителска акция, след като миналата седмица бойкотът на скъпите продукти доведе до понижаване на продажбите в големите търговски вериги с близо 50 процента.