По гръцките острови имало неандерталци , не са наши туристи

По нашите ширини са живели хора 5000 години преди предполаганото досега

Свят
17:18 - 17 Октомври 2019
По гръцките острови имало неандерталци, не са наши туристи

Учените за първи път са открили доказателства за неандерталци на гръцкия остров Наксос, което отдалечава назад във времето човешката дейност в Беломорието с хиляди години, показва ново проучване.  "Разкопките  доведоха до вида ясни данни, необходими в подкрепа на твърдението за по-ранна палеолитна културна дейност в Егейския басейн", пише екипът от антрополози и археолози в списанието Science Advances.

"Данните сочат, че Беломорието е било достъпно за архаични и съвременни хора десетки хилядолетия по-рано, отколкото се смяташе досега".

"Палеодозиметричните дати предполагат, че хомините" - разширеното семейство на съвременни и изчезнали хора, "са присъствали в региона преди (до 200 000 години)", се казва в проучването.

Неандерталците биха могли да получат достъп до зоната по времето, когато открита земя свързва Анадола с континенталната Югоизточна Европа, чрез мореплаване или чрез двете, се казва в проучването.

Екипът от експерти от Канада, Гърция, Франция, Сърбия и САЩ разкопава хълм на 152 метра надморска височина в Стелида, Западен Наксос от 2013 г. Те откриха стъргала, пробождащи пособия и други каменни инструменти, съответстващи на използваните от неандерталците.

"Досега най-ранното датираното известно място на Наксос беше Пещерата на Зас – на около 7 000 години. Ние разширихме историята на острова със 193 000 години", каза директорът на проекта Тристан Картър, антрополог от университета Мактастър в Онтарио, за гръцката агенция АНА-МПА.

"Широко се смяташе, че разпръскването на прачовеците е ограничено до наземните пътища до по-късния плейстоцен", се казва в проучването, а именно до преди 5000 години. „Последните открития изискват учените да преразгледат тези хипотези“.