Полк. Алекси Кесяков пред Lupa.bg: Невежеството ни убива по пътищата

Българинът няма да стане по-съвестен шофьор само с глоби, категоричен е бившият шеф на „Пътна полиция“

У нас
14:20 - 21 Януари 2020
10592
Полк. Алекси Кесяков пред Lupa.bg: Невежеството ни убива по пътищата

Какви са причините за кървавата война по пътищата, която убива 98 човека на 1 млн. българи, с което сме на печалното първо място в Европа?

Lupa.bg потърси мнението на топ експерта по пътна безопасност полк. Алекси Кесяков. 

- Г-н Кесяков, напоследък като че ли стана модно шофьорите да чатят по телефоните, докато карат колите си. Как гледате на този негативен феномен?

- Този ужас не се случва само в последно време, за наше съжаление. Откакто има мобилни телефони, е все така. Все повече шофьори пишат на апаратите си, гледат снимки или говорят по тях, докато управляват автомобилите си.

- Случват ли се много катастрофи заради ровенето в джиесема?

- Много е трудно да се регистрират точните причини на катастрофите. Реално няма как да се установи точно защо е станало дадено ПТП, дали е заради разсейване или нещо друго. Но когато даден шофьор си гледа телефона, той на практика се изключва от движението. Ще направя едно сравнение с акробата, който се движи по въжето - ако му звънне телефонът, той няма да го вдигне и да направи грешна стъпка. Няма как да бръкне и да извади телефона, защото го е страх. Но шофьорите явно се чувстват доста по-уверени от него. Когато е в автомобила, не му пука, защото е невеж и неграмотен. 

- Увеличават си се глобите за шофиране с телефон в ръка?

- Да, има много такива глоби. Но водачите пак се поддават на изкушението - някой звънне и човек реши да види за какво става въпрос. Така идва белята - да катастрофира и да изчезне от движението, дано да не изчезне и от света, защото има за съжаление много такива случаи. 

Проблемът не само наш, в България. Преди много години Барак Обама издаде една заповед, с която забрани на цялата държавна админсистрация и на всички американци да шофират с телефон в ръка. Забраната беше най-вече да се изпращат и приемат есемеси, защото се смята, че те са най-опасни. Важно е да се знае, че всяко отклонение на вниманието е фатално, дори да не е свързано с мобилен телефон. 

- Има ли някакъв механизъм, чрез който да се реши този проблем и тези шофьори да се вразумят?

- Вразумяването е елемент от невежеството по отношение движението по пътищата. Всеки мисли за живота и здравето, но пък прави неща, които ще му „откъснат главата“. Това е тотална неграмотност. Контролът става с камери и сериозни глоби, но е редно българинът да се научи, че докато е в колата, не трябва да пипа телефона.

- Все пак българинът мрази да му бъркат в джоба, по-високите глоби не са ли възможно решение?

- Това няма как да стане. Тази приказка за „бъркането в джоба“ е много грешна. Ако така ставаше, предлагам да затворим Софийския университет и да сложим двама души, които да глобяват студентите, за да научат френски, например. Ще стане, ама друг път... Възможностите да въздействаш на съзнанието са много по-големи от тези да репресираш с глоби. Безспорно трябва да има сакнция, но по-важно е повишаване знанията на хората. Всяка седмица някой убива или жена си, или детето по този начин.  

- Случва ли се служители на КАТ да си чатят по телефона, или те спазват законите?

- Не, няма как катаджиите да имат съвест по-различна от останалите на пътя. Не вярвам, че един човек спазва закона, само защото е катаджия или полицай. Служителите много добре знаят, че не е глобата решава нещата. Не е глобата, а животът. Много често шофьорът кара и дори не гледа пътя, защото си мисли дали жена му ще го набие, че не е купил някаква глупост от магазина... 

- Прекалената самоувереност зад волана не е ли част от драмата?

- Нали знаете, че много смелите или са тотално неграмотни, или са прекалено смели. Защото кой може да е толкова самоуверен, че да си жертва живота? Това е необосновано самочувствие. За съжаление, на пътя хората умират и от инсулт, не само поради алкохол или висока скорост. Правят грешка, следва сблъсък и край. Доказано е, че когато управляваш с превишена скорост, се равнява на това да си пиян - времето за реакция намалява.

- Вярно ли е, че имаме по-ниска култура на шофиране от другите държави на Балканите?

- Гърците, например, бяха два пъти по-зле от нас, но те намалиха броя на жертвите при катастрофи. На глава от населението в момента имат по-малко смъртни сблъсъци от нас, българите. Ние сме първи или втори в цяла Европа по смъртност на пътяи. Това е потресаващо. Като изтървеш ранните години на децата, после не можеш да ги научиш на нищо. 

- Да, може би трябва да се работи повече с децата още в училище?

- Да възпитаваме възрастните хора като мен и вас в много трудно, защото всеки си има изграден манталитет и не може да се отучим лесно от вредните навици. Няма да се променим. Във всички тези случаи, в които стават катастрофи и загиват хора, аз виждам необучени някога деца. Все пак и автомобилите вече са по-безопасни, подобряват се пътищата, магистралите колкото и да са високи скоростите и да се шофира идиотски по тях, са по-безопасни. Значи проблемът е в хората. 

Визитка: Полк. Алекси Кесяков е завършил Технически университет - София. Работил е като научен сътрудник в Института по криминология по проблемите на движението. Бил е на служба и в СДВР. Кесяков е бивш началник на КАТ, направление „Пътна полиция“ и е един от най-добрите експерти по пътна безопасност.