Превозвачите продължават с протестите до 18 май, блокираха "Цариградско шосе" с жива верига

Новини
20:27 - 10 Май 2022
3813
Превозвачите продължават с протестите до 18 май, блокираха "Цариградско шосе" с жива верига

Превозвачите днес отново излязоха на протест с искане за намаляване на акциза на горивата и отлагане на планираното разширяване на обхвата на толсистемата. Над 2000 превозни средства - камиони и автобуси, се включиха в цялата страна в протеста. Транспортните фирми обявиха началото на ефективни стачни действия. От днес до 18 май ще продължат протестите им в страната.

Превозвачите протестираха в Бургас, Пловдив, София, Ямбол, Дупница, Стара Загора и други градове. В Пловдив протестиращите поискаха оставката на министъра на транспорта Николай Събев. Движението по магистрала "Тракия" между пътните възли Кабиле и Зимница бе затруднено повече от час. Протест се проведе и край Граничния пункт "Капитан Андреево".

Работещи в транспортния сектор от Югозападна България блокираха входа на граничния пункт "Кулата – Промахон" и това доведе до километрично задръстване.

Полицията успя да овладее напрежението и до сблъсъци не се стигна. Десетки камиони и автобуси затрудниха движението по главен път Е-79 между Благоевград и Симитли.

В столицата протестиращите блокираха за около половин час с жива верига входа на "Цариградско шосе" в посока центъра на града.

Пропускаха се само автобусите на градския транспорт. Въпреки предварителната уговорка със СДВР камионите да стигнат до сградата на Народното събрание, полицията не е допуснала превозните средства.

С табели за националния протест, поставени на предното стъкло на автобуси и на камиони и с надписи на някои от тях да се овладее инфлацията, превозните средства заеха крайната дясна лента на бул. "Цариградско шосе" откъм магистрала "Тракия" при парк "Врана" и останаха там през целия ден.

Те не бяха допуснати да влязат в София и да спрат превозните си средства пред сградата на парламента. Първоначално, обясниха организатори на протеста, през вчерашния ден са получили разрешение от Столичната дирекция на вътрешните работи, че ще могат да влязат в столицата, но днес не бяха допуснати.

Йоана Лалова от организационния комитет на протеста, обясни ситуацията: "Имаше спусната заповед от страна на държавните органи към служителите, които охраняват протеста, да не бъдат пуснати камиони поради никаква причина в центъра на София, въпреки, че ние имаме разрешение съгласувано със Столична община, СДВР, тоест изпълнили сме си законовите изисквания, за да получим разрешението за протеста, след което другите колеги затвориха напълно "Цариградско шосе".

Превозвачите ще останат през нощта на входа на София, като само най-лявата лента ще бъде свободна за движение. Те настояват за отговор защо не бяха допуснати да протестират пред сградата на парламента.

"Знаем какво очакваха от нас. Очакваха провокации, очакваха социално напрежение, очакваха блокади. Страната показа, че транспортният бранш е обединен", заяви Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

Превозвачите настояват държавата да осигури полицейски патрул и пожарна за тяхната сигурност.

Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи посочи: "Днес бяхме свидетели на чудовищен натиск към нас, на комунистически подходи, репресии. Хората са тормозени, хората бяха спряни, хората са снимани, хората са записвани. На хората са снемани личните данни, на хората са писани актове, но знаете ли? Това не отказа никой от нас. Напротив. Това ни мотивира и точно защото това ни мотивира, ние ще останем тук до пълна победа".

Днешният протест на превозвачите е вторият за малко повече от десетина дни, тъй като на 27 април не се постигнаха исканията им държавата да овладее чрез различни механизми високите цени на горивата и да не се допуска разширяване на обхвата на толтаксуването. С действията си превозвачите припомнят, че част от коалиционното споразумение е финансиране на нерентабилните линии. Те настояват цените на горивата да бъдат регулирани посредством намаляване на акциза и премахване на биодобавката.

В своя декларация от днес превозвачи поискаха и оставките на министрите на транспорта и на регионалното развитие - Николай Събев и Гроздан Караджов, както и на вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев.

Организатори са заявили, че протестът днес ще продължи до 22:00 часа, а на 18 май ще се проведе още един, също мащабен, и към него ще се присъединят освен и таксиметрови фирми, и други организации, обясни председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев:

"Призоваваме всички български транспортни компании на 18-и да спрат да доставят стоките. Всички автобусни компании да спрат да возят пътници".

Наред с предявените искания за намаляване акциза на горивата и отлагане на планираното разширяване на толсистемата, протестиращите са недоволни и от липсата на мерки от страна на държавата за овладяване на икономическата криза.

Превозвачи от страната се отправиха по-рано днес към София в знак на съпричастност с колегите си, които не бяха допуснати да протестират в центъра на града, но полицията е спряла и върнала камионите, потеглили към столицата, съобщи председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиан Филипов.

"Първо, на Пловдив, на бензиностанцията на "Еко" 50 полицаи отбиха всичките камиони. 50 полицаи провериха всеки един камион, след което започнаха да ги пускат един по един. На Пазарджик всичките камиони ги отбиха да се връщат обратно към Пловдив. Лично питах шефа на полицията на Пазарджик, който беше там. Той каза: "Такива са инструкциите отгоре".

"Не можеш да плащаш за нещо, което не получаваш…То го няма, не че не го получаваш. Плащаш за нещо, което не съществува и го няма…Положението не е тежко, не е критично, просто е плачевно. Това е ужасен ужас, не знам в кой век живеем. Сигурен съм, че в момента по време на война в Украйна пътищата са три пъти по-добри отколкото в България…Пътят от София до Видин отнема 5 часа – за 200 км... Не е проблем да плащаш за нещо, но да го получиш", заявиха недоволни шофьори пред БНР.

Граничният пункт „Кулата - Промахон“ беше блокиран от протестиращите превозвачи, които разположиха около 50 камиона преди зоната за граничен контрол, в района на казиното. Това доведе до километрично задръстване. Полицията успя да овладее напрежението и до сблъсъци не се стигна.

Колона с тежкотоварни камиони от района на Петрич и Сандански тръгна на протестен поход към граничния пункт "Кулата" и около обяд движението беше блокирано и в двете посоки, като се пропускаха само леки автомобили към и от Гърция.

На магистралата преди пункта се образуваха опашки. Масово беше и полицейското присъствие, като не се допусна ескалация на напрежението. Блокадата продължи около два часа, след което трасето беше освободено от камионите.

Десетки камиони и автобуси затрудниха движението по главния път Е-79 между Благоевград и Симитли.

Десетки представители на транспортния бранш с автобуси и камиони протестираха и в Благоевград, като двата лъча тръгнаха от областния център и от Симитли. Движението им в двете посоки на главния път Е-79 затрудни трафика, но до блокада не се стигна.

Превозвачите заявиха, че протестът им не е политически, потвърдиха своите искания към държавата и нарекоха безумие двойният удар върху транспортния бранш - високи цени на горивата и разширяване обхвата на толсистемата:

"Цената на метана беше 1,15. В момента е 3,90. Това е убийствено за нас";

"За съжаление, се налага да взимаме кредити вече да плащаме заплати. Ние просто в един момент ще трябва да спрем";

"Трябва целият български народ да подкрепи тази стачка, защото всичко това влияе на крайния потребител. Няма как да продължаваме да търпим това увеличение".

Превозвачи с десетки камиони излязоха на протест на километър пред Граничния пункт "Капитан Андреево":

"Ще останем без работата, защото фирмите не могат да издържат. Няма ли за машината, няма за фирмата, няма и за шофьорите";

"Освен липсата на диалог, министърът на транспорта, вероятно и самото правителство, не знам точно по чие нареждане, но има организирана наказателна акция на ДАИ срещу транспортни фирми, които изказват своето мнение, които смятат, че защитават интереса на българския народ за овладяване на инфлацията, просто хората се обаждат, че ги тормозят с целенасочени проверки, ровене. Това е репресивният апарат на държавата", казаха протестиращи на "Капитан Андреево".

От Пловдив министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов отправи покана към превозвачите за нова среща следващата седмица, на която да обсъдят разширяването на обхвата на толсистемата.

Едно от исканията на протестиращите е замразяване на промените в толсистемата за 6 месеца, защото това ще увеличи и без това голямата инфлация. На обратното мнение е министърът, който обаче е категоричен, че разговорите с превозвачите трябва да продължат.

"Преди две години с подобни аргументи сме отложили въвеждането на толтаксите за второкласните пътища - това е било отложено с ясната уговорка, че е за три месеца. И тези три месеца станаха две години и три месеца. Все рано или късно някой трябва да я въведе тази реформа докрай, за да може по един справедлив начин да се поеме равномерно, така да се каже, ползването....

Един тежкотоварен камион никой няма да отрече, че въздейства много по-силно от един лек автомобил. Съответно в Европа две трети от събраните суми за толтакси са от тежкотоварния трафик и една трета от личните автомобили на всеки един от нас. Това е и формулата, към която се стремим".

В момента 270 милиона се събират от гражданите. Съответно два пъти по 270 милиона трябва да са приходите от тежкотоварния трафик - това е справедливата формула, категоричен беше Гроздан Караджов.

Пред ресорната комисия в парламента Гроздан Караджов заяви, че заложеното за 1 юли разширение на толсистемата трябва да се осъществи, за да има пари за ремонти на пътищата:

"Една от спекулациите, че ще налеем инфлация, тоест хляба, млякото, сиренето, ще поскъпнат много. Инфлация една стотинка на осем литра мляко при сегашните цени на млякото, това е толкова пренебрежима величина, че не смятам, че по някакъв начин ние ще допринесем за инфлацията. Това, за което аз пледирам, е да въведем тези такси, да въведем второкласните пътища и още една тенденция, препоръките на Световната банка и третокласната мрежа след време да бъде доприбавена и така ще се набави този един милиард, необходим, за да си поддържаме собствената пътна мрежа".

Същевременно представители на Националния таксиметров синдикат, заедно с таксиметрови сдружения от 4 града, се присъединиха към искането да се въведе таван за цените на горивото за срок от една година. Участниците заявиха, че ако исканията им не бъдат изпълнени, ще блокират пътищата като карат с минимална скорост.