"Боинг" се извини за разпадналия се самолет

Компанията ще "гарантира, че всеки следващ самолет, който се движи в небето, наистина е безопасен"

САЩ
10:55 - 10 Януари 2024
1432
"Боинг" се извини за разпадналия се самолет

Главният изпълнителен директор на "Боинг" Дейв Калхун призна, че американският самолетостроител е допуснал грешки, и заяви пред служителите, че компанията ще гарантира, че инцидент като този с отделения панел на фюзелажа на 737 MAX 9 по време на полета на Аляска еърлайнс "никога повече няма да се повтори". Повече от 170 самолета 737 MAX 9 са спрени от полет четвърти ден, докато текат проверки.

Най-високопоставеният служител на компанията в областта на самолетостроенето, Стан Дийл, също заяви на среща в градската зала в завода за 737 в Рентън, Вашингтон, че "Боинг" признава "действителната сериозност на инцидента", започвайки проверки на контрола на качеството и процесите, информира "Ройтерс".

Забележките на Калхун са първото публично признание на "Боинг" за грешките на компанията, след като в петък панелът на деактивиран авариен изход се откъсна с взривна декомпресия от фюзелажа на почти пълен самолет 737 MAX 9, оставяйки зейнала дупка до по чудо празните седалки, предаде "Дневник".

Калхун заяви, че е бил "разтърсен до мозъка на костите" от инцидента, който върна и засили натиска върху "Боинг" във връзка с проблемната серия самолети почти пет години след тежката криза с безопасността на MAX, предизвикана от смъртоносните катастрофи в Индонезия и Етиопия. По това време Калхун беше член на борда на директорите.

"Подходът ни включва най-напред да признаем грешката си", каза Калхун пред служителите, според откъс от изказването му, публикуван от "Боинг", пише "Ройтерс". Калхун обещава "пълна прозрачност на всяка крачка."

Във вторник двата американски превозвача, които използват временно спрените самолети - "Аляска еърлайнс" и "Юнайтед еърлайнс", обявиха, че са открили разхлабени части в тези самолети, което поражда опасения, че подобен инцидент може да се повтори.

На отделна среща във вторник ръководството на "Боинг" е съобщило на персонала, че констатациите се разглеждат като "проблем с контрола на качеството" и че се извършват проверки в "Боинг" и доставчика на фюзелажа Spirit Aerosystems, твърдят запознати източници. "Боинг" е изпратил писмени заповеди до собствените си заводи и тези на доставчиците си, за да се гарантира, че подобни проблеми са отстранени и да бъдат извършени по-широки проверки на системите и процесите.

Акциите на "Боинг" паднаха с 1.4% във вторник, след като Юнайтед отмени 225 ежедневни полета, или 8% от общия брой, а "Аляска еърлайнс" - 109, или 18%. Подобни анулирания се очакват и днес.

Калхун също така заяви пред служителите на "Боинг", че компанията ще "гарантира, че всеки следващ самолет, който се движи в небето, наистина е безопасен".

Той похвали екипажа на "Аляска еърлайнс" за бързото приземяване на самолета, нито един от чиито 171 пътници и шестима членове на екипажа не е получил сериозни наранявания. Според източници той е добавил, че знае "колко е трудно да приземиш самолети, какво да говорим за цял флот".

Експертът по кризисни комуникации Пол Острайхер, който критикува "Боинг" през 2019 г., че са му били нужни седмици, за да признае грешките си след катастрофите на "Лайън еър" и Етиопските авиолинии, отбелязва, че този път Калхун "действа с много по-голяма скорост, признавайки важността на прозрачността, изразявайки съпричастност и ангажираност с намирането на решение".

Федералната авиационна администрация каза във вторник, че в момента "Боинг" преразглежда своите инструкции за инспекции и поддръжка. Регулаторът трябва да ги одобри, преди да започнат проверките, и "ще извърши задълбочен преглед", а обществената безопасност ще определи графика за връщане на MAX в експлоатация.

Текущите проблеми могат да накарат FAA да заеме по-твърда позиция при сертифицирането на дизайни за други модели, включително необходимите промени в по-малкия MAX 7, още повече, че "Боинг" поиска изключение, за да се позволи сертифициране преди промените в дизайна, което според анализаторите вече е много по-малко вероятно да се случи.

"Боинг" завърши 2023 г. на второ място след конкурента си "Еърбъс" в доставките на самолети за пета поредна година, като все още изпитва последиците от по-ранната криза.