"Витошка" ли ще отворят за трамваите, след забраната да минават по " Скобелев"?

Мотрисите №7 и №27 превозват десетки хиляди пътници по бул. "България"

Новини
15:00 - 18 Септември 2025
2486
"Витошка" ли ще отворят за трамваите, след забраната да минават по "Скобелев"?

Гражданите, живеещи в кооперациите на "Скобелев" си отдъхнаха - най-после спорът трамваите да не минават под носа им е решен, след като Столична община бе осъдена да премести трасето, минаващо по локалното платно на бул. „Ген. М. Скобелев“ между бул. „Витоша“ и „Петте кьошета“. Решението е на Върховния касационен съд.

Остава обаче проблемът - откъде ще минават трамваи №1, №7,№27 и №6, които извозват десетки хиляди пътници по бул. "България". За това ще бъде нужно много авангардно и със сигурност неудобно решение, коментираха експерти от "Градска мобилност".

Мотрисите бяха отклонени по изключително тясната отсечка по локалното на "Скобелев", след като започна строителството на метрото в района през 2010 г. Движението оттам бе обявено за временна мярка и трябваше да приключи до 2012 г. Столичната община обаче не предприема действия за премахването му.

Живеещите в кооперациите, които са по самото трасе на "Петте кьошета" обаче от години се гневят, че шумът от трамваите е непоносим и им пречи да спят. Като капак, експерти дори обясняваха, че преминаването на трамваите така раздрусва настилката, че сградите се тресат като при леко земетресение.

Някои столичани дори продадоха апартаментите си, заради непоносимия шум, с който не можаха да свикнат.     

Така през 2017 г. жителите подадоха два колективни иска, като категорично настояха трамваите да не минават оттам. 

Делото продължава осем години, през които трите инстанции разглеждат случая и констатират нарушение от страна на общината. Всяко решение на съда е обжалвано, като един от аргументите е, че трасето не може да бъде преместено в рамките на една година.

Проблемът сега обаче отива в ръцете на Столична община и столичния електротранспорт. Откъде ще минават трамваите, които основно извозват хиляди от Южните квартали към центъра на София и трябва по някакъв начин да стигнат до бул. "Христо Ботев" и "Мария Луиза"?

Преди това беше лесно - "Витошка" не беше пешеходна зона и трамваите директно от НДК продължаваха по основния търговски булевард. Сега обаче това няма как да стане. Няма и как трамваите да прелетят до подлеза на НДК, за да минават през него. Как ще се измисли ново трасе за основни мотриси, които са вечно претъпкани с пътуващите по бул. "България" засега не е ясно.  

За да има решение, може да се наложи монтирането на нови трамвайни релси, което обаче така ще обърка движението, че софиянци пак ще ходят пеша огромни разстояния. Като имаме предвид колко време бяха подменяни релсите на трамвай №5, тук ще бъде нужно време от поне 2 години, изчисляват запознати с градския транспорт.