Само в Lupa.bg: ВМРО стои ли зад срамното меле пред Народния театър?
Ангел Джамбазки поведе протеста и влезе в сблъсък с директора Васил Василев
Национално движение "Бащино огнище" най-вероятно са формалните организатори на протеста снощи срещу пиесата, режисирана от Джон Малкович „Оръжията и човекът”. Истинските бунтари, които си служиха със сила, са хора от редиците на ВМРО, научи Lupa.bg от източници във вътрешното министерство.
Бившият евродепутат Ангел Джамбазки търсеше снощи с кого да се сбие преди представлението. Той опита да влезе във физически сблъсък с разпоредителите на театъра, както и с директора Васил Василев, видя на място наш репортер.
Самият председателят на ВМРО Красимир Каракачанов остро заяви, че е против пиесата. Според него тя се гаври с паметта на предците ни.
„Снощи разгневени български граждани провалиха премиерата на скандалната постановката „Оръжията и човекът“. Както можеше да се очаква, още от снощи „умно-красивата“ общност започна да се възмущава как станалото пред Народния театър е проява на вандали националисти, на антиевропейци, които никога не са ходили на театър и са ниско културни, а някои дори видяха и ръката на Путин на този протест.
Аз бях там! Да, имаше и буйни страсти, но имаше и интелектуалци и студенти, които протестираха срещу гаврата, която се случваше в Народния театър, от които умно-красивата общност има много какво да научи.
Защо наричам тази постановка гавра? Аз не отричам качествата и световната слава на Бърнард Шоу, нямам нищо против Джон Малкович. И не те са центърът и фокусът на недоволството на гражданите. Проблемът е в нашите псевдоинтелигенти, които смятат, че културата е за тяхно лично ползване и с парите на българския данъкоплатец, с които се издържа Народният театър, трябва да се създава „култура“, която да се харесва само на тях – „умните“ и „красивите“.
Тази гавра се случва в навечерието на Деня на западните покрайнини и на Сръбско-българската война от 1885 г. Не знам как Бърнард Шоу е наблюдавал събитията покрай тази война, но цяла Европа тогава защити българския народ срещу сръбската агресия”, написа в своя позиция Каракачанов.
Културният министър Найден Тодоров отбеляза, че постановката е играна няколко пъти в България - във Враца, София, Русе, като за последно през 2010 година и тя дори има и награда за добра режисура. „Говорим за един спектакъл, който определено си има своите качества, който е бил представен в България. И тогава това не е било проблем. Смятам, че 14 години не чак толкова много време, за да се променят толкова много настроенията в българския народ”, заяви министърът.
Той подозира политическа намеса в протеста. "Не смятам, че постановката, режисирана от Джон Малкович, е проблемът. Сякаш българският народ търси поводи за конфронтация", коментира Найденов.
Интересен факт е, че уведомлението за протеста на Национално движение „Бащино огнище“ е за културна програма. Може би той е трябвало да протече интелигентно, мирно и тихо, но впоследствие други са поели инициативата за него.
Самата полиция не е била подготвена за сблъсъци. „Директорът на Народния театър Васил Василев не е предупредил полицаите, че ще излиза, а те не знаели кой е той. Именно тогава се стигна до ескалира е на напрежението”, обясни зам.-шефът на СДВР Стефан Иванов.
Един от битите на протеста е режисьорът Тео Ушев. „За секунда се оказахме заобиколени от момчета, които си сложиха маски по команда и започнаха да ни ритат в бъбреците”, разказа режисьорът.
Хора, които са гледали пиесата онлайн, разказаха пред медията ни, че не са видели в нея нищо обидно и скандално.
„Лековата комедия с малко ретро звучене и оперетен стил, която въпреки това се гледа леко и можеш да се посмееш на някои лафове и комични ситуации. Героите са емблема на различни социални слоеве в тогавашното общество, като всички са представени в положителна светлина въпреки недостатъците, които имат. Има и елементи от британската реалност за онова време, които не са характерни за България. Най-вече началото на борбата за равни права на кастите, която почва в това време в Британия”, гласи един от коментарите.