Само за секунда и половина пилотите Димитров и Дункин са пропуснали да катапултират край база "Граф Игнатиево"
Самолетът е бил въоръжен с комплект боеприпаси
Поет е неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Това констатира специално създадената комисия към Военна полиция, при разследването на авиокатастрофата в "Граф Игнатиево", при който загинаха двама пилоти. В заключението е посочено, че летците не са преценили правилно нужната височина и скоростта за изпълнение на сложната фигура.Те са имали само една секунда, за да катапултират, което е извън границите на човешките възможности за реакция. Това показва разчитането по секунди на черната кутия от фаталния полет.
"Като основна причина комисията определила поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елемент от сложния пилотаж. Като съпътстващи причини са определени - нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решения на начина извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка, самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин", обясни полковник Петко Василев, "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" във ВП.
Разчетеният по секунди фатален полет показва, че първото отклонение от безопасните параметри е констатирано в 12.30, след като екипажът предприема вертикално изкачване от базова височина 60 метра, с претоварване от 3,6 Ж при с 455 км. в час.
"Комисията счита, че с въвеждането на самолета във вертикална фигура на полета ситуацията се е задълбочила в "сложна", каза още полковник Петко Василев.
Въпреки отклонението от параметрите, летците в 12 ч. 30 минути и 30 секунди при набрана височина от 647 метра. и скорост 213 км. започват спускате към земята за изпълнение на фигура от висшия пилотаж.
" Комисията счита, че в този момент ситуацията се е задълбочила в" аварийна", поясни полковник Петко Василев.
Според доклада пилотите са имали само 1 секунда да катапултират - между 12 часа 30 минути и 16 секунда и 12 часа 30 минути и 17 та секунда.
"След като екипажът не предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12.30 минути и 17 секунда ситуацията е преминала в катастрофална", каза полковник Василев.
Оказва се, че самолетът е бил въоръжен с щатния си комплект боеприпаси.
"Дали е имало боеприпаси? Да. Имало е, за да не се променя центъра на тежестта и от там поведените на самолета, особено при пилотаж", добави заместник -началникът на отбраната генерал- лейтенант Цанко Стойков.