Сърбия купува от Гърция употребявани изтребители Mirage

ЕС
11:32 - 21 Юни 2024
2013
Сърбия купува от Гърция употребявани изтребители Mirage

Сърбия проявява интерес към закупуването на употребявани многоцелеви изтребители Мираж 2000-5, които Гърция скоро ще предложи за продажба, съобщават гръцки медии. Гърция е поръчала 24 изтребителя "Рафал" от Франция и планира да увеличи броя на изтребителите до две ескадрили, като същевременно поръчва американски F-35.

Покупката на самолетите Мираж 2000-5 може да бъде естествена преходна фаза за Сърбия за замяна на изтребителите МиГ-29 и щурмовите самолети "Орао", докато пристигнат новите изтребители "Рафал", ако договорът с Франция бъде подписан. Гърция ще продаде 108 самолета F-16, Mirage 2000 и F-4, включително 18 самолета MIrage 2000-5 Mk 2 и 18 самолета Mirage 2000EG/BG, които бяха изтеглени от експлоатация през 2021 г.

В списъка на заинтересовани от гръцките изтребители Mirage е и Индия, която използва подобни самолети и иска да увеличи техния брой. Франция също проявява интерес към самолетите, за да ги изпрати на украинската авиация. Според гръцкото издание "Еникос", Сърбия има интерес към закупуването на Мираге 2000-5, а Индия все още не е подала официално искане.

Президентът на Сърбия Александър Вучич заяви, че се подготвя закупуването на изтребители "Рафал" от френската компания Dassault. Въпреки това, проблем може да бъде крайният срок за предаване на самолетите, тъй като компанията има голям брой поръчки и не е сигурно дали Рафал ще бъдат доставени на Сърбия преди ресурсите на МиГ-29 да са изчерпани.

Купуването на гръцките самолети втора ръка би осигурило ресурси за смяна на МиГ-29 и "Орао" и би било преходна фаза към новата техника, ако се подпише договорът за изтребители "Рафал", заключава порталът.

Щурмовият самолет "Орао" е разработен съвместно от Югославия и Румъния през 70-те години на ХХ век с цел тактически мисии като въздушно поддържане на сухопътни войски и унищожаване на наземни цели. Производството и разработката на самолета са резултат от сътрудничеството между югославската фабрика "SOKO" и румънската "Industria Aeronautică Română", като първият полет се е състоял през 1974 година. Самолетът е двуместен, което позволява наличието на пилот и навигатор или оператор на оръжия, и е изработен от алуминиеви сплави, което го прави здрав и устойчив на бойни условия.

"Орао" е оборудван с различни типове оръжия, включително картечници, бомби и ракети, и може да носи както въздух-земя, така и въздух-въздух ракети, което го прави многофункционален. Самолетът е задвижван от два турбореактивни двигателя, които му осигуряват висока маневреност и скорост, достигаща до 1130 км/ч, което го прави подходящ за бързи атаки и изтегляне от бойното поле.

"Орао" е използван широко в различни военни конфликти на Балканите, включително по време на войните в бивша Югославия. Въпреки че е проектиран преди десетилетия, той продължава да бъде модернизиран с нови системи за навигация и оръжия, за да отговаря на съвременните военни изисквания.