Синдикалист: Трябва ни летателна техника при пожари, чуждата помощ идва със закъснение

С решение на НС е задължен МС да предприеме мерки за закупуване на техника, припомни Венцислав Станков

Топ
11:52 - 31 Юли 2025
886
Синдикалист: Трябва ни летателна техника при пожари, чуждата помощ идва със закъснение

Един от основните проблеми при гасенето на пожари у нас е, че нямаме летателна техника – разчитаме единствено на военновъздушните сили. Това каза в „Тази сутрин“ председателят на Национален синдикат на пожарникарите и спасителите „Огнеборец“ - Венцислав Станков. По думите му имаме 4 хеликоптера, които са оборудвани за гасене, но са недостатъчно.

„Още миналата година, с решение на Народното събрание, беше задължен Министерски съвет да предприеме мерки за закупуване на такава техника. За момента още не е започната работа по закупуването – няма обявена обществена поръчка и т.н. Един от проблемите е къде да бъде ситуирана тази техника. Министерството на вътрешните работи към този етап няма капацитетът да поддържа такава техника. Крайно наложително е да имаме такава техника, не може да разчитаме само на помощ по Механизма за гражданска защита“, допълни той.

Станков обясни, че помощ от Брюксел е поискана в събота, 26 юли, а чак на следващия ден следобед е дошъл хеликоптер, който се е включил в гасителните действия чак в понеделник.

Това са 36 часа, това е много голям период от време и пожарите се разрастват. Тази летателна техника е необходима при върхово горене. За наземно горене нямаме такъв проблем. Дали хеликоптери или самолети трябва да се купят? Хеликоптерите, които на ВВС са оборудвани със системата „бомби бъкет“, която позволява да се носи вода до 2500 литра. При един такъв сложен пожар, температурата над него е много висока, а с тези 2500 литра, половината от тях се изпарява още във въздуха и не може да стигне до земната повърхност. От друга гледна точка са удобни и могат да черпят вода от близки водоизточници“, допълни той.

По отношение на самолетите, Станков обясни, че те могат да носят по-голямо количество гасително вещество, но те трябва да зареждат в по-големи водни басейни и има особености при кацането, за да зарежат. „Могат да зареждат в морето, но ако пожарът е в Южна България – къде ще зареждат? Експертите трябва да си кажат мнението и да се вземе решение – самолети или хеликоптери, а може би и двете, ако има финансов ресурс“, посочи Станков.

Той коментира още, че районите, в които всяка година има пожари, трябва да има допълнителен човешки ресурс. „След няколко месеца ще започнат наводнения, природата е безкомпромисна. Докладите от ЕК са, че рискът от наводнения са много високи – не трябва да се подминава този проблем. Капацитетът на ПБЗН трябва да се увеличава“, посочи Станков.