СКАНДАЛ: Отдава ли държавата свои пилоти на частната "България Ер"?

Икономика
15:40 - 12 Април 2022
8148
СКАНДАЛ: Отдава ли държавата свои пилоти на частната "България Ер"?

Жесток скандал е напът да приземи националния авиопревозвач "България Ер"  заради сенчест договор, сключен миналата година за преотдаване на пилоти на  компанията по неясни клаузи и в същото време за драстично съкращаване на приходите им, научи Lupa.bg.

Градусът на напрежението е започнал да се покачва още през 2021 г. с освобождаването на тогавашния шеф на правителствения авиоотряд ген. Тодор Коджейков и назначаването на сочения за изключително близък до президента Румен Радев ген. Златко Златев (бивш командир на авиобаза "Безмер" - б.р.) по заповед на служебния по онова време транспортен министър Георги Тодоров, назначен от държавния глава в кабинета "Янев". 


Радев и Златков заедно като шеф и подчинен 

Малко след това е подписан договор между транспортното ведомство като принципал на Държавния авиационен оператор и частната "България ер" така, че пилотите на правителствения "Еърбъс" и да работят на практика в оператора по различни програми.

В същото време летците там са принуждавани всеки месец да попълват заявления за неплатени отпуски от по 5 работни дни, което води до огромни материални щети за тях. 

Това идва на фона на съкращения на възнагражданията им още от старта на ковид кризата насам - през 2020 г. А по информация от вътре, петте неплатени работни дни, продължават да са "изискване" за оставане в авиокомпанията вече повече от 1 година. 

На този фон пък капитани, изпълняващи чартърни програми, са зачислени да летят от Прищина до европейските градове като Базел, Дюселдорф, Щутгарт, докато колегите им от правителствения отряд са определени за базата в София и се радват на значително по-добри условия. Чартърите се обезпечават от дъщерната на "България Ер" "Бул Ер", по силата на договор от 2016 г. заедно с румънски превозвач. 

В самата "България ер" определят ситуацията като скрита правителствена помощ за нея. Публично договорите не са оповестени, нито има информация за проведени консултации, обществени обсъждания, ясно разписани правила за въпросния контракт между държавния и частния оператор.

"Не забравяйте, че пилотите от държавния оператор са на бюджетна издръжка, а в момента изпълняват курсове на частен превозвач", разкриват запознати със скандалната схема. И намекват, че новият транспортен министър Николай Събев надали е запознат в детайли с нея. 

Редакцията на Lupa.bg сезира министър Събев с поредица от въпроси. За техните отговори ще информираме читателите ни своеовременно, за да стане ясно какъв договор е сключен, дали са направени оценки върху въздействието му, какъв брой пилоти от държавния оператор работят за частна компания и с какви мотиви е било взето решението за парафирането му през 2021 г.