Социолози си мерят… лъжите
Защо някои социолози в навечерието на вота разпространиха данни, които се оказаха тотално сгрешени? В изборното студио на БНТ в неделя Боряна Димитрова, управляващ партньор на “Алфа рисърч”, обвини “Галъп интернешънъл” в лицемерие и скриване на реалната картина на нагласите сред избирателите дни преди евровота, пише 24 часа.
“Алфа рисърч” е агенция с репутация за коректни проучвания.
“Изследването на общественото мнение е сложна и отговорна работа, която изисква прецизност, познания и отговорност. Част от шефовете на “Галъп” до последния момент говореха за тенденции, които са коренно различни от това, което сега показват резултатите”, каза Димитрова.
“Социологията изследва обществени процеси и не мога да приема, че можеш да замениш големите социални процеси и важните социални проблеми с числа, които не са в центъра на обществения дебат”, заяви Димитрова. Според нея личните предпочитания на социолозите са едно, но науката трябва да почива на методология и точност.
На 23 май “24 часа” съобщи, че 5 агенции отчитат преднина за ГЕРБ, а 2 - “Галъп” и “Афис”, че БСП води.
Всъщност по последни данни на ЦИК ГЕРБ с 30,94% води с цели 6,7% пред БСП, която има 24,24%.
“В разпространените тогава данни се казваше, че към 17 май според агенцията БСП е с потенциален вот между 28 и 32%, а ГЕРБ - с потенциален вот между 27 и 31%. Не излязохме с прогноза тъкмо защото не можехме да разчитаме на актуални данни”, обясни в отговор на обвиненията на Димитрова изпълнителният директор на “Галъп” Първан Симеонов и определи поведението на шефката на “Алфа рисърч” като “неколегиално”.
Според политолога проф. Румяна Коларова “Галъп” е разполагала с “доста точна прогноза”, но са я премълчали. Боряна Димитрова заяви, че още през втората половина на май е била ясна тенденцията, че ГЕРБ излиза напред, но “Галъп” продължила да показва почти равни резултати и тя “не може да се бори на терена на лицемерието” с тази агенция.
Дни преди изборите политологът доц. Стойчо Стойчев заяви пред “24 часа”: “Имаме социологически картел. Голяма част от него работи предимно за да се внуши, че БСП води с малко пред ГЕРБ”. Целта според него е да се привлекат конформистки настроените избиратели - които винаги гледат да гласуват за най-вероятния победител.
Доц. Стойчев определя внушението “БСП води с малко” като социологическа димка, чиято цел е да се замъгли реалната ситуация и вместо да се измерват обществените нагласи, да се прави опит те да бъдат произведени.