Трабантът на Паси изгни
Прочутият трабант на Соломон Паси, превърнал се в символ на България по пътя към НАТО, днес е в доста окаяно състояние, установи репортер на Lupa.bg в навечерието на 15-та година от присъединяването на страната към Пакта. Преди по-малко от 4 години атлантик № 1 дари легендарния си автомобил на Националния военноисторически музей в София и всеки, който иска да го зърне, може да стори това. Трабантът, благословен лично от папа Йоан Павел II при посещението му у нас през май 2002 г., стои в двора на музея на ул. „Черковна”.
Бившият външен министър и президент на Атлантическия клуб Соломон Паси дари на музея картоненото си возило през септември 2015 г., като тогава на церемонията присъстваха бившият премиер Симеон Сакскобургготски и съмишленици на Паси от Атлантическия клуб. Колата цъфна до танкове, изтребители, ракетни комплекси и самолети. Трабантът зае мястото си в парка на музея с новия си преден номер „НАТО 2004”, като 2004 е годината, в която България влезе в пакта. На задния номер пък е изписано "ЕС 2007" - годината на нашето членство в Европейския съюз. Оригиналният му номер беше "АЛ 8407".
Трабантът на Соломон Паси вече е музейна реликва. Снимка: Агнес Методиева
„Трабантът бе безобидно оръжие, което обаче ни помогна да превърнем натовската идея в символ”, заяви Паси, когато предаде ключовете на колата на директорката на музея Соня Пенкова. Тогава той за пръв път призна, че всъщност през всичките тези години собственик на машината е била майка му - Лили, а той е бил само обикновен шофьор.
„За мен тя (колата) винаги е била едновременно смешно малка и символично гигантска в онези неясни български години на геополитическо лъкатушене”, написа пък във фейсук по повод дарението съпругата на атлантик № 1 Гергана Паси.
Днес обаче на посетителите на музея обаче прави лошо впечатление, че белият трабант е изгнил и вместо да буди гордост заради историческата си роля в най-новата българска история, буди съжаление и насмешки. Отгоре на всичко и гумите му са спукани. Така, ако искате да видите легендарната кола на Соломон Паси, в която той вози редица генерални секретари на НАТО и други световни политици, ще останете леко разочаровани от сегашното й състояние. Все пак прави впечатление, че почти 40-годишния емлбематичен трабант е със запазено вътрешно оборудване – седалките са чисти и запазени, воланът също.
Гумите на немското соц возило, което има историческа роля за приемането на България в НАТО, отдавна са спаднали или спукани. Снимка: Агнес Методиева
Посетители на Националния военноисторически музей коментираха пред Lupa.bg, че е редно или музеят, или дарителят да се погрижат колата все пак да бъде запазена отвън и да бъде боядисана, а не да стои така изгнила и неугледна. „Какво му е историческото на тоя трабант, голям праз, нека гние, нека и НАТО изгние така”, разпени се пък пред наш репортер възрастен мъж, който е противник на Алианса и смята, че България никога не е трябвало да стане член на Алианса.
„Тия в НАТО са фашисти, бомбардираха Сърбия без да имат право за това, правят си каквото си искат. След като няма Варшавски договор защо трябва да има НАТО”, продължи да говори човекът, който представи себе си „като патриот комунист, който не иска България да бъде ограбвана от империалистите”. „Този трабант няма място в музея, за боклука е, така както и капитализмът е за боклука”, продължи да разсъждава идеологически възрастният другар.
Снимка: Агнес Методиева
В същото време обаче младо семейство, което бе дошло на разходка с децата си с любопитство гледаше возилото, символ на ГДР преди 1989 г., и се фотографираше пред него.
През 1990 г. именно Соломон Паси, тогава депутат във Великото Народно събрание, бе първият български политик, който поиска България да кандидатства за членство в НАТО. Идеята му тогава звучи революционно, тъй като България е все още член на Варшавския договор.
Немското соц возило получава своята популярност още през 1991 г. Тогава на посещение в София е генералният секретар на НАТО Манфред Вьорнер, който получава покана от Соломон Паси да се качи в трабанта. Кадрите стават достъпни за цял свят, благодарение на телевизионния гигант Си Ен Ен. По-късно Соломон Паси, който тогава е в ролята си на председател на Атлантическия клуб в България, разказва, че разходката с картонения автомобил е уникален случай в историята. За първи път местонахождението на генерален секретар на НАТО е извън радара в продължение на близо час. През това време се смятало, че Вьорнер дори може да е отвлечен. Заради куриозния случай и до ден днешен трабантът на Паси е известен като колата, с която отвлякоха шефа на НАТО.
Историческата снимка, на която генералният секретар на НАТО Манфред Вьорнер маха от трабанта на Паси при посещението си в София през 1991 г.
На славната източногерманска машина, освен Вьорнер, са се возили и други генерални секретари на Алианса - сър Джордж Робъртсън и Яп де Хоп Схефер. Докато бе министър на външните работи в кабинета на Сакскобургготски трабантът стоеше в двора на министерството и Мони Паси правеше кръгче из двора с всеки високопоставен гост.
Папа Йоан Павел II благослови легендарния трабант на атлантик № 1 през 2002 г., когато за пръв път дойде в България
Соломон Паси за пръв път поставя въпроса за членството на България в НАТО на 23 юни 1990 г. Изненадващо по време на едно от заседанията на Великото народно събрание като депутат от СДС той прави предложение страната да напусне Варшавския договор и да се присъедини към Северноатлантическия пакт.
Предложението се посреща със смях от БСП, но то дори синята опозиция го възприема за революционно. Близо 15 години по-късно обаче това става факт. Официално България става член на НАТО на 29 март 2004 г., а на 2 април на специална церемония пред Щаб-квартирата на Алианса в Брюксел бе издигнат българският флаг. Външният министър Соломон Паси не сдържа сълзите си от вълнение.
Президентът на Атлантическия клуб дари возилото си на Националния военноисторически музей през 2015 г. Снимка: Булфото
Сега обаче - 15 години след като неговата мечта стана факт и 70 години след основаването на НАТО във Вашингтон на 4 април 1949 г. българският символ на атлантическата идея стои гниещ в музейния парк.
Същевременно трабантът на Паси цъфна и на пощенска марка, валидирана преди месец от Български пощи. Проверка на Lupa.bg във филателния магазин в Централна поща в София обаче показа, че юбилейната марка с легендарната картонена кола не се радва на особен успех сред филателистите.