Транспортен ад в София: Рейсове и тролеи изчезват след 21 ч.

Новини
18:10 - 05 Декември 2019
6520
Транспортен ад в София: Рейсове и тролеи изчезват след 21 ч.

Транспортът в София се превръща в кошмарно приключение за столичани. Всяка вечер европейската столица замира след 21 ч. и придвижването без кола става почти невъзможно. По това време автобуси и тролеи минават на половин часов интервал по спирките, а падне ли малко сняг - съвсем изчезват. Така транспортното наказание за пътниците вече е в ход. 

Като капак на целия абсурд, превозът разрежда допълнително графика със закъснения и дори в часовете, в които няма трафик и хората мръзнат с часове по спирките.  

Падането на първия сняг пък се оказа истинска бомба за градския транспорт. Още от 20 часа спирките се тъпчат с изнервени пътници, които с ужас поглеждат към двуцифрените интервали на електронните табла.   

Трамваи и автобуси по разписание пристигат през 20-30 минути, което принуждава хората, избрали градския транспорт да висят безпомощни насред студа, без да могат да се приберат вкъщи. 

Не е рядкост електронното табло да отчита, че някои трамваи като например единицата към квартал „Иван Вазов” или пък №12, който се движи по „Граф Игнатиев”, пристига след 43 минути. Не е изключение да видите, че превозното средство ще пристигне след трицифрен интервал от време.

Едно от най-големите изпитания обаче е да се придвижиш вечер по улиците, по които има по един транспорт, какъвто е случая с емблематичната „Раковски”. Не е никак добра идея да разчиташ на транспорт по нея вечер след 21 часа, защото единственият е тролей №9. Настрана че незнайно защо точно по арт улицата на София се движат най-раздрънканите и стари возила. Без преувеличение - деветката не се появява по 30 минути, а в снега - и по 40.

Столичанка разказа как в деня на първия сняг интервалът, отбелязан на електронното табло се е увеличавал в продължение на 20 минути и накрая извървяла шосето пеша до НДК.

„Макар че в справката в интернет в табла виртуален транспорт тролеят трябваше да пристигне след 2 минути, на уличното табло бе отбелязано 23 минути. В големия студ и леден вятър тръгнахме към следващата спирка, за да намалим интервала. Когато стигнахме, се оказа, че минутите са се увеличили.”, разказа препатилата софиянка.

Въпросът е обаче нормално ли е в европейска столица, след като се стъмни да не разчиташ на обществения транспорт, при положение, че всеки плаща данък. А после да призоваваш хората да слязат от колите и да ползват обществения превоз, за се придвижват.

Електронните табла лъжат

Да се разчита на електронните табели по спирките е абсолютна грешка. Отброяваните светлинни цифри най-често служат за дезинформация и ако показват, че трамваят ще дойде след 2 минути, той най-вероятно ще пристигне след 20. Друг път на таблата се изписват безумни цифри от рода на 111, 305, но тръгнеш ли да си ходиш отчаян, виждаш зад гърба си как коварно се тътри въпросният превоз. Напоследък грешна информация се подава и в интернет в София трафик, където при фиксиран номер на транспорта и спирка, се изчислява в колко ще пристигне. Нищо подобно. Едно пише, друго се оказва. Единственият сносен вариант да са получи информация са така наречените виртуални табла, които дават в реално време как се движи въпросният рейс или трамвай. Там обаче трябва да задаваш и изписваш купища данни, включително символи, за да получиш желаната информация.

Зам.-шефът на „Електротранспорт” Иво Василев: Има закъснения, но не са сериозни  

Според зам.-шефа на „Електротранспорт” Иво Василев проблеми с трамваите няма, защото се движат по график. „Тролейбусният транспорт също се движи принципно по график, но от време навреме може да се получат закъснения заради силния трафик на някои възлови кръстовища, но те не са големи.”, обясни той.  

„След 20,30 ч. голяма част от колите се прибират, защото тогава не чакат толкова много хора, това е договор от десетилетия, естествено, че интервалът става по-голям.”, обясни транспортният спец.  

Василев уточни, че графиците се нагласят въз основа на Договор за обществена услуга, сключена с „Център за Градска мобилност” на база на преброявания на пътниците през годините.

Василев призна, че заради постоянно увеличаващото се населението в столицата, има нужда от повече коли в градския транспорт. „Затова ще пуснем и още електробуси в следващите 1-2 години. Това е проблем на организацията, която осигурява трафика. Ако  ЦГМ си извършат съответните преброявания въз основа на искания от граждани за дадени дестинации, по които считат, че има по-голяма нужда от превоз, лесно може да се коригира разписанието.”, увери зам.-шефът на „Електротранспорт”.  

В крайна сметка, Василев отчете, че не може да се говори за сериозни проблеми с графиците на градския транспорт.

„Движението с градски транспорт е много добро, включването на метрото оказва много добро влияние, с изключение на ситуациите при извънредни обстоятелства.” Според транспортния експерт, ключова причина за големите нарушения в графиците в последните няколко месеца са уличните протести.   

„В последните 100-ина дни, най-различни групички от 50 до 300 души нарушават графика на градския транспорт. Това е ключовия момент за проблема във вечерните часове.”, отчете Василев.

Той увери, че няма да има проблеми с графиците на градския транспорт ако вали сняг. По повод старите тролеи на „Раковски”, той обясни, че догодина през декември няма да остане нито един стар тролей по улиците на София.

„Да, в момента са останали са 20-ина стари, а през следващата 2020-а ще бъдат подновени всичките. По това време догодина, ще видите, че няма да има нито един стар тролей”, заяви Иво Василев.