Учителите вдигнаха глава, 96% са доволни от работата и заплащането
Даскалите в селата и в града са еднакво удовлетворени, сочи изследване на ОИСР

Учителите у нас са високо мотивирани и удовлетворени от работата си. Престижът на професията расте. Това сочат данните от проучването TALIS 2024 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), най-мащабното в света за прогимназиални педагози и училищни директори, съобщава Министерството на образованието и науката.
В изследването са участвали учители от 55 държави. От България са се включили 3 629 педагози в прогимназиален етап от 210 училища. В нашата страна изследването се координира от Института по образованието към МОН и се осъществява с финансовата подкрепа на ЕК.
96% от учителите у нас са доволни от работата. Средно в страните от ОИСР те са 89 процента. Учителите в селата са толкова удовлетворени от работата си, колкото и тези в градските училища. От 2018 г. до сега с 35 пункта се е увеличил делът на удовлетворените от заплащането, достигайки 65%. Освен това се повишава и удовлетвореността от условията на труд, които не включват финансовите възнаграждения - 81% от учителите у нас споделят, че са доволни от тях, при средно 68% за ОИСР.
42% от българските учители са на мнение, че професията им е ценена от обществото. Средно за ОИСР този процент е 22.
Данните от изследването показват силна подкрепа в училищната среда. 95% от учителите посочват, че директорите имат добри професионални отношения с персонала и предоставят полезна обратна връзка, а 90% твърдят, че могат да разчитат на своите колеги. Това създава условия за положителен училищен климат и сътрудничество.
97% от младите учители у нас работят в училища, в които се предлагат менторски програми, докато средното за ОИСР е 81%. Делът на начинаещите учители с назначен наставник също се е увеличил с 7 процентни пункта от 2018 г. до сега. Близо 85% от наскоро завършилите учители оценяват качеството на първоначалното си педагогическо обучение като високо (при средно 75% за ОИСР).
17% от учителите в България отбелязват, че изпитват повече стрес в работата си, при средно 19% за ОИСР. Този дял е намалял с 5 процентни пункта спрямо 2018 г.
Изследването показва също, че пред системата стоят и предизвикателства, свързани със застаряването на учителския състав и необходимостта от по-широко въвеждане на иновации и дигитални технологии в образованието и дисциплината в класната стая. В България учителите са на средна възраст 48 години, при средно за ОИСР - 45 години.
Само 22% от българските учители използват изкуствен интелект в работата си. Най-често той се използва за подготовка на план за провеждане на часа, обобщаване на теми и създаване на упражнения за учениците.
Предизвикателство остава и дисциплината в класната стая. Учителите у нас отделят средно 12% от времето в час за поддържане на реда, като стойността за справяне с дисциплината остава под средното ниво за ОИСР (15%). Около 9% от българските учители съобщават, че губят значително време заради прекъсвания на урока от ученици - почти два пъти по-малко от средното за изследването (18%).