Юлиан Константинов чества 30 години на сцената със Софийска опера

Световният бас влиза в коронната си роля на Филип II в "Дон Карлос" под режисурата на Пламен Карталов

Топ
09:37 - 02 Юни 2022
5705
Юлиан Константинов чества 30 години на сцената със Софийска опера

С операта „Дон Карлос“ от Джузепе Верди Софийската опера чества 30 години творческа дейност на Юлиан Константинов, който влиза в коронната си роля на Филип II, научи Lupa.bg. "Дон Карлос" е едно от най-високите постижения на композитора, силна музикална драма с дълбок драматизъм, сгъстеност на чувствата и ярки контрасти.

В темата на страданието, която има обединяващо значение в музикалната партитура, се долавят трагичните преживявания на персонажите – и на положителните, и на отрицателните. Отделните арии, дуети и ансамбли се преливат едни в други с удивително майсторство. 

Диригент на постановката е Оливър фон Донани, а режисьор е акад. Пламен Карталов. В ролята на Дон Карлос зрителите ще видят Мартин Илиев, в ролята на Елизабет Ваола е оперната прима Цветелина Василева, а чешкият баритон Иржи Брюклер в ролята на Родриго, маркиз Поза. 

Юлиан Константинов е пял в най-големите опери по света – Миланската скала, Метрополитън, Ковънт Гардън, Парижката опера „Бастилия“, Виенската Щатсопера, Театро Колон в Буенос Айрес, Лисео – Барселона, Кралската опера в Мадрид, както и оперите в Рим, Парма, Венеция, Флоренция, Токио, Мюнхен, Тулуза, Ница, Страсбург,  Тел Авив, Женева. Той работи с именити диригенти като Клаудио Абадо, Рикардо Мути, Зубин Мета, Джеймс Конлъм, Едуард Доунс, Густаво Дудамел, Владимир Федосиев.

Джузепе Верди дълго време замисля създаване на опера по драмата на Шилер „Дон Карлос". За това допринася и посещението му в Испания през 1863 г. по повод постановката на операта „Силата на съдбата". Тогава той отива в замъка Ескориал, който му прави много потискащо впечатление.

Либретото на „Дон Карлос" е написано от Жозеф Мери (1798–1866) и Камий дю Локл (1832–1903). Общият дух на драмата е запазен. По желание на Верди в самото начало е прибавена една картина, за да се изясни по-добре развитието на действието. Мери и дю Локл написват либретото в духа на френската голяма опера — в пет действия, с традиционния балет и всички други подробности, утвърдени от тогавашния „директор на музикалната мода" във Франция Джакомо Майербер.

Верди с желание започва да пише „Дон Карлос". Борбата на италианския народ за освобождение, както и ожесточените схватки между светската и църковната власт в неговата родина, които пречат за обединението на Италия, напомнят събитията, пресъздадени в драмата на Шилер. За творбата си композиторът отбелязва: „Тази опера се ражда сред огън и пожари."

„Дон Карлос" се изнася за първи път на 11 март 1867 г. в парижката Гранд опера с изключителен успех. На следната година се играе и в Германия в преработка на М. Р. Беер. По това време Занардини прави нова редакция на „Дон Карлос", предназначена за Италия. През 1883 г. Верди преработва „Дон Карлос", като доста я съкращава. Текстът е преправен чувствително от Гисланцони, автор на либретото на „Аида". В тоя си вид операта е изнесена в Милано на 10 януари 1884 г. Така тя и до днес се играе в Италия.

Маестро Пламен Карталов за пръв път поставя "Дон Карлос" в Софийската опера преди близо 35 години. В края на 80-те години, проф. Светозар Донев, който тогава е директор на Софийската опера кани режисьора да направи своя версия на прочутата Вердиева опера.

„Режисурата е интересна и съвременна. Дотогава постановката беше традиционна. Новаторското изкуство на Маестрото се изрази в това, че той направи старите герои, мизансцените и хорът да бъдат разпознаваеми, актуални герои. И резултатът е учудващ – операта шества вече 30 години на наши и чужди сцени", сподели преди няколко години проф. Донев.

В спектакъла на акад. Пламен Карталов преминават няколко поколения световноизвестни певци – баси като: Никола Гюзелев, Николай Гяуров, Димитър Петков, Димитър Станчев, Юлиян Константинов и младите: Ангел Христов, Орлин Анастасов, Петър Бучков и др.


Спектакълът „Дон Карлос“ е един от най-търсените и гледаните не само у нас, но и в чужбина. През 2002 г. Софийската опера и балет посети с него Япония, а също така и Германия.

Гениалният Николай Гяуров избира операта „Дон Карлос“ на Пламен Карталов, за да отбележи с нея в София своя 40-годишен юбилей. Днес тя се съхранява в златния фонд на БНТ.

Музикалният критик и педагог професор Боянка Арнаудова, споделя за премиерата на „Дон Карлос“: „Пламен Карталов доказа, че неговата версия на прочутата опера е с изключителни достойнства. Динамично водено сценично действие, персонална работа с всеки солист, колорита в изпълненията и съвършено изпипаните движения на всички – това е „запазената марка“ на Карталов.

Факт с висока стойност в „Дон Карлос“ е многопосочната връзка на постановъчната идея и режисьорски намерения на Маестро Карталов. Той е потърсил онази степен на условност, определени драматични акценти, в които действието разчупва играта, за да се превърне в зрима, достоверна човешка реакция.“

Във всяка своя версия на "Дон Карлос" маестро Пламен Карталов вкарва различни елементи и нюанси, така че всяка постановка с различни изпълнители се различава като характер и винаги предизвиква интереса на публиката.