Започва битка за 46 автобусни линии в Пловдив и областта

Градските автобуси трябва да са с екологичен клас Euro 5 и 6, климатиците са задължителни

У нас
17:26 - 04 Септември 2025
614
Започва битка за 46 автобусни линии в Пловдив и областта

Транспортният бранш се стяга за голямата надпревара за 29 автобусни линии в Пловдив и 17 извънградски за областта, а пътниците се надяват тази битка най-после да приключи с редовен и сигурен превоз.

Търговете ще се провеждат по правилата, подготвени от Община Пловдив, с изричното условие превозвачите да спазват утвърдените разписания и да осигурят висок екологичен клас автобуси, задължително оборудвани с климатици. В момента всички 46 линии се обслужват по т. нар. спешна мярка, т.е. с временни договори, подписани с разрешение на областния управител, със срок до една година или до провеждане на конкурса. Удължаването на срока се разрешава по наредбата на Министерството на транспорта, за да не се стига до колапс в пътническите превози.

"Обществената поръчка за 17 извънградски линии за областта е внесена в държавната агенция (АОП) и се очаква тази седмица да бъде обявена, след като мине задължителен контрол за законосъобразността. Едновременно с това екипът на ОП „Организация и контрол на транспорта“ работи по поръчката за 29 градски линии. Очаквам тя да стартира до края на септември и около Нова година да имаме избрани превозвачи", каза зам.-кметът по транспорт в Община Пловдив инж. Александър Държиков.

Един от основните критерии, на които трябва да отговарят участниците в търговете, е доставка на автобуси с екологичен клас евро 5 и 6, като за част от тях се изисква да са на метан и да имат платформи за инвалиди. Условието всички рейсове да са оборудвани с климатици е безапелационно. 

Обществената поръчка за извънградските линии в областта е разделена на 17 обособени позиции с тръгване от Пловдив:  до Карлово, Хисаря, Асеновград, Кричим, Първомай с две разписания - през Асеновград и през с. Градина, Марково, Храбрино, Старосел, Златосел, Оризаре и Златитрап, Строево, Розовец, Чехларе, Искра и две разписания за Богданица.

Преди четири месеца Държиков се върна на същия пост, който е заемал от 2011 до 2015 година, за да се опита да оправи кашата в транспорта, забъркана поради различни обстоятелства и довела до куп главоболия за пътниците. След освобождаването на предишния ресорен зам.-кмет беше сменен и ръководният екип на ОП ОКТ - предприятието, което следи за изпълнението на разписанията, налага санкции за нарушения по договорите, начислява и превежда субсидии и компенсации на превозвачите.

Целият автомобилен обществен транспорт в Пловдив и областта е частен, откакто бяха приватизирани общинската фирма в областния град и държавната за извънградските рейсове. След многобройните стачки преди 20-25 години, висене на спирките по един час и фалита на някогашното Общинско дружество „Градски транспорт“ е трудно да се каже кой е по-добър превозвач - Общината (респективно държавата) или частникът.

След ликвидацията на „Градски транспорт“ 29-те линии в Пловдив бяха поделени между шест фирми: „Автобусни превози“, „Меритранс - 2002“, „Меритранс 2017“, „Хеброс бус“, „Автотранс“ и „КЗТ Златанови“, спечелили преди време конкурси с три консорциума за  маршрутите,  групирани в три пакета.  

До спешната мярка и възлагане на нова обществена поръчка се стигна, след като през миналата година кметът Костадин Димитров прекрати дългосрочните договори с фирмите „Хеброс бус“ на Веселин Дошков и с „Автотранс“ на Димитър Чолаков заради неизпълнение на разписанията и липса на работещи климатици през горещите летни месеци. В резултат на това градският транспорт под тепетата  е поверен на четири фирми: „Автобусни превози - Пловдив“, „Меритранс 2002“, „Меритранс 2017“ и „КЗТ Златанови“, с основен превозвач Петко Ангелов с аргумент, че  според  данните на ОП ОКТ те покриваха разписанията на 95-97 процента при минималния праг 85%. Покриват ги и сега.

Напрежението в града се потуши, но проблемите си останаха. Пътниците в Пловдив искат не само редовни и чисти рейсове с климатици, но и промени в транспортна схема, за да има сигурен превоз, автобуси във вечерните часове и през уикенда, когато се чака по половин час на спирката, линии до новите квартали на града, електронно таксуване, точна информация на полуумрелите табла на спирките. За последните две екстри дотук сме платили над 30 млн. лева с нулев резултат.

Превозвачите също поставят условия - искат повече пари за превоз на пътниците.
Община Пловдив дава за градския транспорт годишно 10 млн. лева, държавата - 15 милиона. Парите от продажбата на билети и карти се поделят - фирмите си прибират приходите от билетите и преференциалните карти с цена 16 лева, Общината - от абонаментните, които струват 50 лева на месец за целия градски транспорт. До този момент няма официална информация за сметките и кой в това публично-частно партньорство е на далавера. Но е факт, че от 2012 г. Пловдив си запазва челно място по най-ниската цена - левче за билет, или 50 цента след Нова година, ако не решат да го закръглят на 51. 

Извънградският транспорт също беше оставен на автопилот и след смените на зам.-кметовете - Тодор Чонов, ръководил ресора в предишния мандат до есента на 2023 г., Савина Петкова и Ерол Садъков, наследникът Александър Държиков на практика отново започна от нулата.

Заради изтеклите стари договори за 17 линии в областта беше обявен конкурс, обжалван и прекратен, след което се мина на временни договори с минимални изисквания, колкото да се закърпят дупките в прокъсания транспортен балтон. Криза с липсата на рейсове изживяха жителите на Марково, Храбрино и Първенец, за протести отново се стягат недоволните от Труд.

От местната власт зависи доколко ще успее да балансира интересите на пътниците и превозвачите, за да няма нови сътресения в обществения транспорт. Остава и въпросът доколко ще има конкуренция на предстоящите търгове за линиите в Пловдив и областта, пише "Марица".