ЗАЩО? НДК закри Театър "Азарян" и го превърна в зала 2
Ръководството на Двореца удари дъното, възмущават са артисти
Ръководството на Националния дворец на културата (НДК) фактически закри емблематичния Театър "Азарян" и го превърна в обикновена зала. Тази сутрин фейсбук страницата на театъра, носещ името на големия режисьор и педагог проф. Крикор Азарян бе преименувана на "Зала 2 "Азарян".
"Тази сутрин Национален дворец на културата - НДК удари дъното! С подкрепата на Министерството на културата. Браво!", коментира в социалните мрежи режисьорът и театровед Илко Ганев, който е и пиар на Съюза на артистите и на Международния театрален фестивал "Варненско лято".
Още по-остро реагира и актрисата Касиел Ноа Ашер, която във фейсбук използва друг артистичен псевдоним Настася Филиповна.
"Това убийство се случва с подкрепа на три Министерства на културата! Основна разрушителна роля изигра и лицето “Просто Наско“, когато му беше даден шанс да “определи“ дали Културата или Търговията са Приоритет на поверената му Институция! А за неуважемата г-жа Пени Раева - временен директор на Национален дворец на културата, която безкрупулно унищожава - Декори, Съдби на Артисти, Спектакли с безброй Награди, вместо да съзидава - ще дойде Видов ден!
Опита да се затрие името на една от най - великите личности на нашето време - Проф. Крикор Азарян е не само непростим, безподобно арогантен и просташки! Този опит ще донесе своите страшни последици за всички виновници! Лайняните им ръце ще бъдат отсечени! Вън търговците от храма", възмутена е Касиел Ноа Ашер.
"Поне да я бяха нарекли Професор Азарян, или Крикор Азарян?! За кой Азарян става дума в тази зала 2?!", възмути се и актрисата и бивши шеф на Националния филмов център Жана Караиванова.
Мнозина творци определиха смяната на името на Театър "Азарян" в НДК като срамно и позорно.
Проблемът идва от факта, че Театър "Азарян" няма статут на театър, а е арт пространство в рамките на НДК и фактически ръководството на Двореца във всеки един момент може да го закрие. Шефовете на НДК се аргументират, че театърът не може да функционира по досегашния начин заради тежкото финансово състояние на Двореца. Същевременно обаче вече няколко министри на културата не направиха нищо Театър "Азарян" да получи статут на театър и да има самостоятелност, а не да е подчинен на НДК.
Преди 7 години зала 2 в НДК бе наименувана на името на големия режисьор Крикор Азарян. Това стана по инициатива на тогавашния директор на НДК Мирослав Боршош. Тогава новата театрална зала беше открита с представлението "Чайка" по Антон Чехов, режисирано от Явор Гърдев.
С каузата Театър “Азарян” беше натоварен един от най-талантливите съвременни български драматурзи - Яна Борисова. Изключително важен акцент в програмата на новата театрална зала “Азарян” беше поставен и върху българската драматургия.
„Зала 2 беше онова елитно пространство, в което се работеше на проектен принцип преди промените – нещо немислимо за онзи период. Тук са се раждали изключително интересни театрални проекти на Леон Даниел, Вили Цанков, Юлия Огнянова, Хачо Бояджиев“ и много други, припомни преди 7 години дъщерята на Азарян - Хермина. Творческа следа са оставили и Иван Пантелеев, Галин Стоев, Теди Москов с неговите „Фантасмагории“ по Хофман“, допълни още известният ни театровед.
През годините Театър "Азарян" се утвърди като арт пространство за съвременен български театър, където независими театрални трупи имат възможност да играят.
През пролетта над 1000 творци и общественици се обединиха в подписка срещу ръководството на НДК, което още през миналата година обяви намерението си да закрие емблематични арт пространства на негова територия - Театър "Азарян" и ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс. Сред подписалите са Александър Морфов, Цветана Манева, Галин Стоев, Лилия Абаджиева, Яна Борисова, Деян Донков, Касиел Ноа Ашер, Снежина Петрова, Камен Донев и много други от студентите и колегите на проф. Крикор Азарян, както и президентът Петър Стоянов.
Интелектуалците се обърнаха към тогавашния министър на културата Атанас Атанасов и към Комисията по култура в парламента като призоваха да се предприемат мерки за спасяването на превърналия се в разпознаваем театър, част от НДК
Работещите в театъра се оплакаха от нарушени условия по договорите си, неотоплени зали, умишлено възпрепятстване на продажбата на билети. Те посочиха като главен виновник изпълнителния директор на НДК Пени Раева, назначена през октомври 2021 г. от служебния министър на културата проф. Велислав Минеков.
В състава на новия Съвет на директорите на НДК влязоха още Росица Велкова и Елена Карапаунова. Само преди дни проф. Минеков назначи в борда бившия си съветник и виден протестър Светослав Трайков, който обаче е осъждан за шофиране в нетрезво състояние.
През последните седмици изпълнителният директор на НДК Пени Раева коментира пред БНР, че има финансов проблем, но той не е с частен характер и не е свързан само с отделни пространства, а с цялостната дейност на Националния дворец на културата - Конгресен център София ЕАД.
"Публична тайна е, че с всяка следваща година задълженията са се натрупвали, а проблемите съответно са се задълбочавали. Отдавна е достигната критичната точка, която налага преосмисляне на начина на съществуване на НДК - или установяване на строг финансов план и пълна прозрачност при разходване на средствата с всички произтичащи последствия, или промяна на статута, предполагаща държавна субсидия, с каквато се ползват културните институции. Това е дебат, който ние предлагаме", казва тя.
"Независима сцена със собствено пространство, структура и администрация в търговско дружество е очевиден оксиморон", твърди шефката на НДК по адрес на Театър "Азарян". "За НДК задълженията по договор са да предостави ползването на сцената на залата и необходимия екип за репетиционен процес и премиера, да пусне информация на страницата си, да осъществи продажба на билети. Срокът на действие се съобразява със зрителския интерес, като формула за измерването му не е упомената", казва Пени Раева.
Според нея в протокола за създаването на Театър "Азарян" през 2015 г. е записано, че основна цел в съществуването му е до три години да възвърне 300% от средствата, вложени за изграждането му. "Трудно е да се прецени дали това заложено условие е резултат от нереалистична преценка или е било необходимо, за да бъде реализиран проект без необходимия правен статут", обяснява изпълнителният директор.
"Театър Азарян" не би могъл да съществува като културен институт и да получава субсидия от Министерството на културата като театрите, които са на негово подчинение, защото няма вариант това да бъде оформено юридически". И това е било ясно още от самото начало", твърди Пени Раева.
По думите й НДК е търговско дружество. "Получава се колизия между статута на ведомството, финансовите резултати, които се изискват от нас и финансирането на пространства за култура.
Проблемът с ДНК е абсолютно аналогичен и там нещата опират до финанси. Няма представления, които да са върнати по друг повод. Там залата излиза с отоплението и всички съпътстващи разходи около 3000-4000 лева. Ние искаме гарантиран приход 1000 лева.
Между другото, има сключени принципни договори с „Азарян“, които гласят, че при продажба на билети под 50 процента, НДК има право да сваля представленията, ние не сме се възползвали никога от тази клауза. И при 10 процента пак се е играло", казва Пени Раева.
Топката всъщност е в лицето на министерствата на културата и на финансите, които трябва да предложат работещ механизъм за НДК и за пространствата под негова шапка.